Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 1983 r., sygn. SA/Wr 674/83

      Imię Astrid nie jest ani ośmieszające, ani nieprzyzwoite. Jest to - wbrew odmiennemu poglądowi organów administracji - imię dostatecznie indywidualizujące, gdyż stosuje się je jako imię żeńskie, szczególnie w krajach skandynawskich. Naczelny Sąd Administracyjny już parokrotnie w swoim orzecznictwie /np. wyrok z dnia 17 listopada 1982 r. sygnatura akt II SA 1474/82/ zajął stanowisko, że o niedopuszczalności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 1983 r., sygn. I SA 806/83

      Dopełnienie obowiązku zameldowania się na pobyt stały /art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - Dz.U. nr 14 poz. 85/ nie może bezpośrednio wywierać dla strony negatywnych skutków w świetle art. 43 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 74/, chyba że materiał dowodowy pozwoli stwierdzić bez zastrzeżeń, że zameldowanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 1983 r., sygn. II SA 1601/83

      "Względy życiowe" w rozumieniu przepisu par. 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1974 r. w sprawie ograniczenia pobytu stałego osób zamierzających zamieszkać na terenie m.st. Warszawy /Dz.U. 1975 nr 1 poz. 4 ze zm./ mają charakter szeroki. W rozumieniu tego pojęcia mieszczą się zatem uczucia powinności w sferze nakazu moralnego w aspekcie szacunku dla starszego, schorowanego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 1983 r., sygn. II SA 1578/83

      Decyzje organów administracji państwowej wydane na podstawie par. 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1974 r. w sprawie ograniczenia pobytu stałego osób zamierzających zamieszkać na terenie m.st. Warszawy /Dz.U. 1975 nr 1 poz. 4 ze zm./ mają charakter decyzji uznaniowych /mogą udzielać/ przy czym ocena istnienia bądź nie istnienia w konkretnej sprawie względów społecznych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 1983 r., sygn. II SA 1498/83

      Nie wyrażenie sprzeciwu przez ojca na zmianę nazwiska dziecka nie może być utożsamiane z ustawowym obowiązkiem uzyskania przed wydaniem decyzji jego zgody na zmianę nazwiska, tym bardziej, że w sprawie objętej skargą ojciec dziecka nie mógł się wypowiedzieć w kwestii zmiany nazwiska, ponieważ jak wynika z materiałów sprawy o toczącym się postępowaniu nie był powiadomiony i nie brał w nim udziału. Powyższe

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 1983 r., sygn. II SA 1492/83

      Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ nie przewiduje możliwości wymeldowania z urzędu, stanowiąc w art. 48 ust. 1, że urząd prowadzący ewidencję ludności ma obowiązek dokonać m.in. wymeldowania osoby na podstawie zgłoszenia, a jeżeli dane w zgłoszeniu budzą wątpliwość urząd dokonujący wymeldowania lub zameldowania może dokonać odpowiednich

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 1983 r., sygn. SA/Ka 579/83

      Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ w tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce stałego pobytu, dlatego też jeżeli w trakcie postępowania w sprawie zarejestrowania na pobyt stały w określonym miejscu, obywatel zamelduje się na stałe w innym miejscu, to postępowanie w sprawie staje się bezprzedmiotowe i prawidłowe

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 listopada 1983 r., sygn. SA/Ka 534/83

      Określenie "ważne względy" zawarte w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk /Dz.U. 1963 nr 59 poz. 328/ jest to określenie prawnie niezdefiniowane, oznaczane też w teorii prawa mianem wyrażenia nieostrego. Nie ulega wątpliwości, że jako takie ogranicza znacznie wymierność kontroli legalności decyzji wydanych na podstawie przepisów używających takich określeń do rozważenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 listopada 1983 r., sygn. II SA 1321/83

      Przepis art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ upoważnia organ administracji państwowej do rozstrzygnięcia wątpliwości co do charakteru pobytu danej osoby zameldowanej na pobyt czasowy i przebywającej w tej samej miejscowości nieprzerwanie dłużej niż dwa miesiące. Wykładnia gramatyczna przepisu art. 8 ustawy nie pozwala na rozdzielne

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 listopada 1983 r., sygn. SA/Po 764/83

      W obu wypadkach, których dotyczą przepisy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/, przesłanką zameldowania jest stan faktyczny "zamieszkiwania" przy pobycie stałym uwarunkowany zamiarem stałego przebywania, względnie "przebywania" przy pobycie czasowym, bez zamiaru miejsca pobytu stałego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 listopada 1983 r., sygn. SA/Lu 136/83

      1. Wprawdzie zameldowanie nie jest uzależnione od uprawnień do lokalu, lecz stanowi jedynie dowód miejsca pobytu danej osoby /art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - Dz.U. nr 14 poz. 85/, jednak organ powinien uznać zasadność zameldowania na pobyt stały osoby, która nawet stale w nim nie przebywa, ale wiąże z nim trwale interesy życiowe jako właściciel

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 listopada 1983 r., sygn. II SA 1379/83

      Decyzja uchylająca dokonanie wpisu w rejestrze mieszkańców i w dowodzie osobistym o zameldowaniu na pobyt stały wydana w wyniku wznowienia postępowania na podstawie art. 145 par. 1 pkt 5 Kpa jest zgodna z prawem jeżeli skarżący zgłaszając wniosek o zameldowanie w lokalu wprowadził w błąd organy administracji gdyż w lokalu tym nie przebywał. Działanie skarżącego było działaniem bezprawnym, w związku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 listopada 1983 r., sygn. II SA 1336/83

      Najemca, który godzi się na pobyt innej osoby w jego mieszkaniu z zamiarem pobytu czasowego lub stałego, nie może skutecznie kwestionować uprawnień organu ewidencji ludności do zarejestrowania tego faktu w formie meldunkowej rejestracji miejsca pobytu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 listopada 1983 r., sygn. II SA 1322/83

      Jakkolwiek nazwisko należy do sfery dóbr osobistych i praw podmiotowych obywatela, jednak sposób dysponowania nim podlega pewnym ograniczeniom wynikającym z ochrony interesu społecznego. Organy administracji państwowej obowiązane są poddawać ocenie dowody, którymi wnioskodawca argumentuje swoje racje zmiany nazwiska, by uniknąć konsekwencji uwzględnienia wniosku dla systemu akt stanu cywilnego, ewidencji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 października 1983 r., sygn. II SA 1286/83

      Brak jest podstaw do stosowania przez organy administracji państwowej środków prawnych zmuszających osobę fizyczną do uporządkowania swoich spraw meldunkowych, skoro taki obowiązek nie zaistniał, gdyż z ustaleń funkcjonariusza Milicji Obywatelskiej i notatki sporządzonej w wyniku przeprowadzenia wizji lokalnej i wywiadu środowiskowego wynikało, że istnieje ciągłość zamieszkiwania tej osoby w lokalu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 października 1983 r., sygn. SA/Ka 519/83

      W myśl art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ obywatel zgłaszając swoje przybycie do hotelu robotniczego w związku z pracą w zakładzie przemysłowym może się zameldować tylko na pobyt czasowy i to niezależnie od tego na jaki okres czasu do tego hotelu przybywa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 października 1983 r., sygn. II SA 1221/83

      Nie jest zasadny zarzut dotyczący wynikającego z przepisów ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ zakazu meldowania osób w budynkach przeznaczonych do rozbiórki, bowiem kwestie dotyczące zameldowania mogą być normowane wyłącznie przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ oraz wydanymi na

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 października 1983 r., sygn. II SA 1220/83

      Niewyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy, w tym istotnej kwestii, czy fakt 11-letniego nieprzerwanego zamieszkiwania w pokoju służbowym w Warszawie przez wysokokwalifikowanego i niezbędnego dla warszawskiej instytucji pracownika, może być uznany za podstawę do zezwolenia na pobyt stały w Warszawie ze względów życiowych i społecznych stanowi naruszenie art. 7, art. 8 i art. 77 par. 1 Kpa i skutkuje

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 października 1983 r., sygn. II SA 1247/83

      Jeżeli organy administracji państwowej uznały, że zebrane dowody nie pozwalają na ustalenie, że związek małżeński został faktycznie zawarty to art. 22 dekretu z dnia 8 czerwca 1955 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego /Dz.U. nr 25 poz. 151 ze zm./ nie może mieć zastosowania i w związku z tym decyzja odmawiająca ustalenia treści aktu zawarcia małżeństwa jest zgodna z prawem.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 września 1983 r., sygn. II SA 1121/83

      1. Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ ewidencja ludności jest tylko rejestracją faktów, informacji o rzeczywistym pobycie obywatela pod wskazanym adresem /art. 1/, wykonywaną w interesie publicznym ze względu na bezpieczeństwo, ład i porządek, możność uzyskania informacji w celu porozumienia się. 2. Zameldowanie jest dowodem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 września 1983 r., sygn. II SA 569/83

      Zatrudnienie na terenie Warszawy samo przez się nie daje podstaw do zezwolenia na pobyt stały w Warszawie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 września 1983 r., sygn. II SA 1123/83

      Przepis par. 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1974 r. w sprawie ograniczenia pobytu stałego osób zamierzających zamieszkać na terenie m.st. Warszawy /Dz.U. 1975 nr 1 poz. 4 ze zm./ nie nakłada na organ administracji państwowej obowiązku udzielenia zezwolenia na pobyt stały, lecz stwarza możliwość uzyskania takiego zezwolenia, jeżeli organ administracji państwowej po rozważeniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 września 1983 r., sygn. II SA 1014/83

      Ocena czy w danym przypadku zachodzą względy społeczne lub życiowe uzasadniające pobyt stały na terenie m.st. Warszawy pozostawiona została w przepisie par. 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1974 r. w sprawie ograniczenia pobytu stałego osób zamierzających zamieszkać na terenie m.st. Warszawy /Dz.U. 1975 nr 1 poz. 4 ze zm./ swobodnemu uznaniu organu administracyjnego, zaś

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 września 1983 r., sygn. II SA 948/83

      Sam fakt, że skarżący znajduje się na liście osób oczekujących na przydział mieszkania, nie może być uznany za równoznaczny z przydziałem mieszkania, w związku z czym skarżący nie spełnia przesłanek do udzielenia zezwolenia na pobyt stały w Warszawie zawartych w przepisie par. 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1974 r. w sprawie ograniczenia pobytu stałego osób zamierzających

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00