Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 2 grudnia 2002 r., sygn. XVII Ama 27/2002

      Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy. Zgodnie zaś z art. 24 ust. 5 wójt, burmistrz, prezydent miasta sprawdza czy taryfa i plan, o którym mowa w art. 21 ust. 1 zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy i weryfikuje koszty, o których mowa w art. 20 ust

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 23 października 2002 r., sygn. XVII Ama 133/01

      Pojęcie interesu publicznego nie jest pojęciem o charakterze stałym i jednolitym. W każdej sprawie powinien on być ustalony i konkretyzowany, co do swych wymagań. Działaniami antykonkurencyjnymi są jedynie takie działania, które dotykają sfery interesów szerszego kręgu uczestników rynku gospodarczego, a więc gdy dotyczą konkurencji rozumianej jako zjawisko charakteryzujące funkcjonowanie gospodarki

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 16 października 2002 r., sygn. XVII Ama 114/01

      Niewykonanie decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nakazującej zaniechanie praktyki monopolistycznej, uzasadnia nałożenie na adresata tej decyzji kary pieniężnej przewidzianej w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 25 września 2002 r., sygn. XVII Ama 108/01

      Gmina prowadząc działalność zarobkową (np. w postaci dzierżawienia gruntów) podlega rygorom ustawy antymonopolowej, chroniącej wolną konkurencję na rynku.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 12 grudnia 2001 r., sygn. XVII Ama 27/01

      Kara pieniężna, o której mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu (...) ma charakter fakultatywny. Celowość jej wymierzenia oraz wysokość (ograniczona maksymalną wysokością 10 - krotnego przeciętnego wynagrodzenia...) zależy od uznania Prezesa UOKiK po rozważeniu okoliczności konkretnego przypadku, w szczególności stopnia zawinienia oraz szkodliwości zarzucanego czynu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 12 grudnia 2001 r., sygn. XVII Ama 1/01

      Co prawda w treści art. 8 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku czystości w gminach przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na usuwanie odpadów komunalnych powinien udokumentować gotowość ich przyjmowania przez zakład prowadzący działalność w zakresie ich odbioru, jednakże, jeśli tym zakładem jest jednostka organizacyjna gminy będąca jednocześnie konkurentem tego przedsiębiorcy na rynku wywozu odpadów

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 19 listopada 2001 r., sygn. XVII Ama 2/01

      Interes publiczny w postępowaniu administracyjnym nie jest pojęciem jednolitym i stałym. W każdej indywidualnej sprawie winien on być ustalony konkretyzowany. Organ administracyjny Prezes Urzędu obowiązany jest (w toku postępowania i przy wydawaniu decyzji) być rzecznikiem tego interesu, albowiem wynika to z jego zadań w strukturze administracji publicznej. Publiczny oznacza, że dotyczy ogółu, dostrzeżony

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 14 listopada 2001 r., sygn. XVII Ama 110/00

      Podwyżka czynszu dokonana przez Spółdzielnię mimo, że drastyczna, miała na celu jego urealnienie do poziomu średniej rynkowej. Z tego powodu narzucona nowa stawka czynszu nie miała charakteru świadczenia uciążliwego tj. nakładającego na dzierżawcę ciężaru większego od powszechnie przyjętego w stosunkach danego rodzaju. Ustalony w ten sposób czynsz nie mógł być zatem potraktowany jako przynoszący Spółdzielni

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 14 listopada 2001 r., sygn. XVII Ama 111/00

      Prawo energetyczne w art. 16 i 18 posługuje się zbiorczym pojęciem 'miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego' przez co należy rozumieć każdy plan tego rodzaju zarówno 'ogólny' jak i 'szczegółowy.' Zbyt mały sposób uszczegółowienia takiego placu nie może skutkować zmiany zasad pokrywania kosztów rozbudowy sieci. Istotne jest bowiem samo uchwalenie takiego planu i uwzględnienie w nim infrastruktury

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 listopada 2001 r. sygn. I CKN 494/99

      Art. 5 ust. 1 ustawy uznaje za praktyki monopolistyczne takie nadużywanie pozycji dominującej na rynku, jak m.in. „sprzedaż towarów w sposób powodujący uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców lub innych podmiotów' (pkt 3) oraz „narzucanie uciążliwych warunków umów, przynoszących przedsiębiorcy narzucającemu te warunki nieuzasadnione korzyści' (pkt 6). Możliwość przyjęcia istnienia praktyki monopolistycznej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 7 listopada 2001 r., sygn. XVII Ama 18/01

      Działanie polegające na chęci zawłaszczenia części należącego do zainteresowanego rynku, należy ocenić jako przeciwdziałające powstawaniu konkurencji, zarówno na rynku odbioru ciekłych odpadów komunalnych jak i usług odbioru tych odpadów od osób fizycznych i prawnych. Powyższe zachowanie spełnia zatem przesłanki praktyki monopolistycznej opisanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 24 października 2001 r., sygn. XVII Ama 107/00

      Dla wykazania praktyki monopolistycznej z art. 8 ust. 2 pkt 6 cyt. pow. ustawy należy ustalić, że przedsiębiorca: 1. ma pozycję dominującą na właściwym w sprawie rynku, 2. nadużył tej pozycji poprzez narzucenie warunków umowy kontrahentowi, 3. warunki te okazały się obiektywnie uciążliwe, 4. przyniosły przedsiębiorcy nieuzasadnione korzyści.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 24 października 2001 r., sygn. XVII Ama 101/00

      Praktyka monopolistyczna polegająca na niedozwolonym podziale rynku według kryteriów podmiotowych wyodrębniona w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o przeciwdziałaniu (...) mieści się również, jako praktyka nienazwana, w otwartym katalogu indywidualnych praktyk ograniczających konkurencję poprzez nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym, określonym w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie konkurencji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 22 października 2001 r., sygn. XVII Ama 123/00

      W ocenie Sądu Antymonopolowego Okręgowa Izba Aptekarska mieści się w definicji podmiotów wymienionych w art. 19a. Jako obligatoryjny samorząd aptekarzy zrzesza ona zarówno aptekarzy będących przedsiębiorcami jak aptekarzy będących jedynie pracownikami. Szerszy charakter samorządu aptekarskiego nie stanowi okoliczności, która wyłączałaby stosowanie art. 19a. Przepis ten dotyczy bowiem wszystkich związków

    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 3 października 2001 r., sygn. XVII Ama 60/00

      Pojęcie obrotu, o którym mowa w omawianym art. 13 pkt 1 wyjaśnione zostało w art. 15 ustawy. Mianowicie obejmuje ono obrót zarówno przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, jak i pozostałych przedsiębiorców należących do grup kapitałowych, do których należą przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący w koncentracji. Analiza cytowanego przepisu prowadzi do wniosku, według jakiego definicja

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 24 września 2001 r., sygn. XVII Ama 119/00

      Rynkiem produktowym, w niniejszej sprawie jest bowiem obsługa importu towarów w zakresie wprowadzania towarów na polski obszar celny i wydawania tych towarów importerom, w czym zawiera się zdaniem Sądu również czynność związana ze sporządzaniem deklaracji skróconych. Strukturę podmiotową rynku relewantnego tworzą przedsiębiorcy prowadzący działalność maklersko - agencyjną, którzy oferują ten sam rodzaj

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 5 września 2001 r. sygn. I CKN 1159/00

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 5 września 2001 r., sygn. XVII Ama 103/00

      Nie ma żadnych podstaw do traktowania gminy w stosunkach umownych w sposób odmienny. Fakt wykonywania przez gminę zadań własnych nie oznacza, że wstępując w tym celu w stosunki cywilnoprawne ma być traktowana inaczej niż inne podmioty. Dotyczy do zwłaszcza partycypowania w korzyściach i zasady ekwiwalentności świadczeń. Wykonując zadania własne gmina może spełniać świadczenia bez ekwiwalentu jednak

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 20 sierpnia 2001 r., sygn. XVII Ama 115/00

      Ewentualne zaniechanie stosowania praktyki monopolistycznej nie jest przeszkodą dla wydania decyzji stwierdzającej jej stosowanie i zakazującej jej stosowania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 13 sierpnia 2001 r., sygn. XVII Ama 94/00

      Dodatkowo podnieść należy, że sam zarząd gminy, jako organ osoby prawnej nie ma także statusu strony w postępowania administracyjnym. Zgodnie bowiem z art. 28 Kpa stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Działanie organu osoby prawnej dotyczy interesu prawnego lub obowiązku samej osoby

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 13 sierpnia 2001 r., sygn. XVII Ama 114/00

      Zawierając umowy ze świadczeniodawcami, kasy chorych tworzą strukturę organizacyjną, w której realizowane są świadczenia objęte powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Powszechny charakter tego ubezpieczenia i co za tym idzie powszechny charakter świadczeń zdrowotnych, świadczonych w jego ramach nie pozostawiają wątpliwości, że są to usługi o charakterze publicznym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Antymonopolowego z dnia 25 czerwca 2001 r., sygn. XVII Ama 84/00

      Każde naruszenie prawa w stosunkach cywilnoprawnych kwalifikuje sprawę do postępowania antymonopolowego w sprawach praktyk ograniczających konkurencję. Decyduje o tym naruszenie przez podmiot gospodarczy w następstwie stosowania zabronionych praktyk monopolistycznych interesu publicznoprawnego. Naruszenie zaś tego interesu ma miejsce wtedy, gdy skutki działań sprzecznych z ustawą dotykają szerszego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 29 maja 2001 r. sygn. I CKN 1217/98

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00