USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
Problematyka czasu pracy kierowców jest ukształtowana w sposób szczególny w ustawie o czasie pracy kierowców. Poniżej przedstawiona zostanie istota równoważnego czasu pracy w odniesieniu do tej grupy zawodowej.
Przerywany czas pracy może być stosowany także w odniesieniu do kierowców. Jednakże nie do wszystkich. Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców wprowadzają określone warunki stosowania tego sytemu czasu pracy.
Praca w systemie zadaniowym polega na tym, iż pracodawca nie ustala pracownikowi rozkładu czasu pracy, a jedynie określa zadania, jakie powinien wykonać w obowiązującym wymiarze czasu pracy.
Zatrudniamy w firmie kierowcę, który w zakresie obowiązków ma m.in. dostarczanie dokumentacji do odpowiednich urzędów, przywożenie zaproszonych do firmy gości. W ostatnim czasie zwrócił się on do swojego przełożonego o wypłatę diet z tytułu podróży służbowych, uzasadniając, że swoje obowiązki ciągle wykonuje poza siedzibą firmy. Czy w takim przypadku kierowca ma prawo do świadczeń z tytułu podróży
Chcemy zatrudnić kierowcę, który będzie pracował codziennie od godz. 6.00 do 9.00 i od godz. 13.00 do 16.00. Jego praca będzie polegała na przywożeniu na zajęcia i odwożeniu osób niepełnosprawnych. W jakim systemie czasu pracy należy zatrudnić tego pracownika? Czy musi on mieć wprowadzony system przerywanego czasu pracy? Czy można zatrudnić go w inny sposób, aby nie wypłacać mu świadczenia za przerwę
Jeden z naszych kierowców często wozi towar za granicę. Zdarza się, że stoi kilka godzin na granicy. Jak zakwalifikować ten czas w zakresie zaliczenia do czasu pracy? Czy jest to praca kierowcy, czy czas pozostawania w dyspozycji?
Dyżur to czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
Czy w regulaminie pracy pracodawca może wprowadzić dla pracowników pracujących w równoważnym systemie czasu pracy taki zapis: „Harmonogram pracy, w ramach trzymiesięcznego okresu rozliczeniowego, jest ustalany na okres jednego miesiąca przez bezpośredniego przełożonego i podawany do wiadomości pracowników co najmniej na siedem dni kalendarzowych przed rozpoczęciem następnego miesiąca pracy”. Czy będzie
Prowadzimy firmę, której jedną z form działalności jest dowożenie paczek do klientów. Większość z naszych pracowników to kierowcy, których czas pracy jest uzależniony właśnie od liczby przekazywanych do klientów paczek. Czy w takim przypadku nasi kierowcy mogą być zatrudnieni w zadaniowym czasie pracy?
Kierowca wykonujący przewozy drogowe powinien uzyskać kwalifikację wstępną oraz w okresach pięcioletnich odbywać szkolenia okresowe.
Kilkoro pracowników jest równocześnie (poza stosunkiem pracy łączącym ich z moją firmą) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w innym zakładzie pracy. Czy tamten stosunek pracy ma wpływ na obowiązujące mnie normy czasu pracy w odniesieniu do tych osób (wymiar czasu pracy, minimalny wypoczynek), czy też w odniesieniu do wszystkich stanowisk mam tutaj całkowitą swobodę?
Jesteśmy firmą transportową zatrudniającą kierowców. Mamy problem z ustaleniem wynagrodzenia za czas 15-minutowej przerwy przysługującej kierowcy, gdy czas jego pracy wynosi co najmniej 6 godzin na dobę. Zgodnie z przepisami o czasie pracy kierowców, przerwę tę wlicza się do przerw przeznaczonych na odpoczynek, a te z kolei zalicza się do czasu dyżuru. Za czas dyżuru, do którego zalicza się przerwy
20 czerwca br. weszły w życie zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców. Wprowadzenie tych zmian wymusiło przyjęte w 2006 r. rozporządzenie WE nr 561/2006 dotyczące okresów prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków. Obowiązuje ono od 11 kwietnia 2007 r. i jest stosowane bezpośrednio w polskim systemie prawnym.
Zatrudniam na podstawie umów zlecenia kierowców do przewozu osób na lokalnych trasach. Przewozy dokonywane są małymi busami. Czy w związku z tym, że nie są to pracownicy, osoby te muszą mieć zapewnione jakiekolwiek przerwy w pracy? - pyta Czytelnik z Sokołowa Podlaskiego.
Chciałbym wprowadzić dla kierowcy zatrudnionego w mojej firmie przerywany czas pracy. Osoba ta dowozi pracowników na budowę, potem ma długą przerwę, a następnie odwozi ich z powrotem. Czy mogę to zrobić w sytuacji, gdy kierowca nie jest objęty postanowieniami układu zbiorowego pracy? Czy w trakcie tej przerwy pracownik mógłby wykonywać na moją rzecz inne prace, np. na podstawie umowy zlecenia?
Zatrudniony przeze mnie kierowca busa, którym świadczymy przewozy osób (30 km od naszej miejscowości), często musi wykonywać pracę przez 11-12 godzin w ciągu doby. Pracuje on w systemie równoważnym, więc pracę w przedłużonym wymiarze ma rekompensowaną skróceniem czasu pracy w innych dniach. Czy taka organizacja czasu pracy kierowcy jest prawidłowa? W tym czasie kierowca ma 15-minutową przerwę śniadaniową