NIEPEŁNOSPRAWNI - PRACOWNIKAMI URZĘDÓW
Znowelizowana ustawa o służbie cywilnej zawiera uregulowania umożliwiające zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej, urzędach państwowych, jak również jednostkach samorządowych.
Znowelizowana ustawa o służbie cywilnej zawiera uregulowania umożliwiające zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej, urzędach państwowych, jak również jednostkach samorządowych.
Nagroda jubileuszowa nie jest świadczeniem powszechnym, wynikającym z przepisów Kodeksu pracy. Gratyfikacja ta jest uhonorowaniem wieloletniej pracy, ale ustawowe prawo do niej, na podstawie odrębnych przepisów, mają tylko niektóre grupy zawodowe należące do sfery budżetowej (m.in. urzędnicy państwowi, pracownicy samorządowi, nauczyciele).
Pracodawca może m.in. uzależnić zatrudnienie kandydata od uznania posiadanych przez niego kwalifikacji zawodowych zdobytych w innym państwie członkowskim UE przez odpowiedni organ w Polsce.
W urzędach państwowych i samorządowych zmieni się dotychczasowy system zatrudniania pracowników. Nowe warunki przyjmowania pracowników będą preferowały osoby niepełnosprawne. Zmiany te wprowadza ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Większość zarządców podmiotów prawnych sfery budżetowej bądź powiązanych z nią kapitałowo otrzymuje pensje
Pracodawca może m.in. uzależnić zatrudnienie kandydata od uznania posiadanych przez niego kwalifikacji zawodowych zdobytych w innym państwie członkowskim UE przez odpowiedni organ w Polsce.
Postępowanie dyscyplinarne i jego przebieg różni się w zależności od tego, dla których grup zawodowych jest uregulowane. Przykładowo w służbie cywilnej jest ono określone przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów.
Odpowiedzialność porządkową pracownicy ponoszą za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy. Należy ją odróżnić od odpowiedzialności dyscyplinarnej, obejmującej pracowników wykonujących pracę o szczególnym charakterze, uregulowaną zwykle w różnego rodzaju pragmatykach służbowych.
W 2011 r. tylko 500 pracowników administracji rządowej może ubiegać się o uzyskanie mianowania gwarantującego im stabilność stosunku pracy.
Przepisy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych z udziałem pracodawcy (art. 1031-1036 Kodeksu pracy) stosujemy do osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w prywatnych firmach. Czy dotyczą one jednak pracowników jednostek sektora finansów publicznych, których stosunek pracy podlega przepisom odrębnych ustaw regulujących go szczegółowo, tzw. pragmatyk służbowych?
Pracownik zatrudniony w naszym urzędzie odbywa aplikację legislacyjną organizowaną przez Rządowe Centrum Legislacji. Przepisy dotyczące odbywania tej aplikacji nie przewidują dla pracownika urlopu szkoleniowego oraz zwolnień od pracy. Czy pracownikowi przysługuje urlop szkoleniowy i zwolnienia od pracy na podstawie przepisów Kodeksu pracy?