Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-06-27

Jak jednostki samorządu terytorialnego mają dokonać centralizacji rozliczeń VAT

Wyrok TSUE z 29 września 2015 r. (C-276/14) zakończył prowadzone od lat dyskusje na temat podmiotowości podatkowej w VAT gminnych jednostek budżetowych. Obecnie nie może już budzić wątpliwości, że taka jednostka nie powinna być samodzielnym podatnikiem VAT. Korzystając z argumentów Trybunału NSA w składzie siedmiu sędziów wydał uchwałę, w której stwierdził, że takiego statusu nie mogą mieć również samorządowe zakłady budżetowe (uchwała NSA z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15). Ministerstwo Finansów dało gminom termin do końca 2016 r. na centralizację rozliczeń. Jednak trwają prace nad specustawą, która ureguluje w szczególny sposób zagadnienie scalenia na potrzeby VAT gmin z ich jednostkami. Nowa ustawa wymaga od gmin podjęcia działań jeszcze w tym roku.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt szczególnej ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych (dalej specustawa). Na podstawie przepisów specustawy ma być rozwiązany problem statusu podatkowego gminy i jej jednostek organizacyjnych. Na dzień oddawania materiału do druku projekt był nadal w konsultacjach społecznych i nie trafił jeszcze do Sejmu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00