Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II SAB/Ol 127/23
Administracyjne postępowanie; Przewlekłość postępowania
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi B. S.A. w W. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Marszałka Województwa w sprawie zmiany decyzji dotyczącej pozwolenia zintegrowanego 1) umarza postępowanie w zakresie zobowiązania Marszałka Województwa do załatwienia wniosku skarżącej z [...] o zmianę pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie instalacji do mechaniczno-cieplnego przetwarzania odpadów zlokalizowanej na działce nr [...]; 2) stwierdza, że Marszałek Województwa dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania; 3) stwierdza, że przewlekłe prowadzenie postępowania miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 4) zasądza od Marszałka Województwa na rzecz S.A. w W. kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
B. S.A. w W. (dalej spółka, skarżąca) pismem z 20 sierpnia 2023 r., powołując art. 50 § 1 oraz art. 54 § 1 w zw. z art. 3 § 2 pkt. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wywiodła do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Olsztynie skargę na przewlekłość postępowania o wydanie decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane na prowadzenie instalacji do mechaniczno-cieplnego przetwarzania odpadów prowadzonego przez Marszałka Województwa (dalej: organ).
Skarżąca spółka w motywach skargi wskazała, że 15 sierpnia 2022 r. do organu wpłynął jej wniosek o wydanie decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane na prowadzenie instalacji do mechaniczno-cieplnego przetwarzania odpadów. Jak wskazała, organ wezwał ją w dniu 8 września 2022 r. do uzupełnienia braków formalnych wniosku (uzupełnienie wpłynęło do organu 22 września 2022 r.), następnie pismem z dnia 10 października 2022 r. organ wezwał społkę do wyjaśnienia kwestii utraty statusu odpadów (wyjaśnienie wpłynęło do organu 26 listopada 2022 r.). Skarżąca uznała, że organ zakończył wówczas postępowanie wyjaśniające. Tymczasem 10 marca 2023 r. Marszalek Województwa wystąpił do Ministra Klimatu i Środowiska "z prośbą o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie". Spółka podkreśliła, że organ nie miał żadnych podstaw prawnych do kierowania do Ministra Klimatu i Środowiska wniosku o zajęcie stanowiska w sprawie. Przepisy powszechnie obowiązujące nie uzależniają bowiem podjęcia decyzji w sprawie zmiany pozwolenia zintegrowanego od opinii albo uzgodnienia takiej zmiany z Ministrem Klimatu i Środowiska. W opinii spółki to organ prowadzący postępowanie, jakim jest Marszałek Województwa był zobowiązany do zebrania niezbędnego materiału dowodowego w sprawie, a także do dokonania wykładni prawa, celem ustalenia treści normy stanowiącej podstawą orzekania. Tymczasem Marszałek Województwa od dnia 22 września 2022 r. nie podjął żadnych czynności dowodowych w sprawie, a jego wniosek o zajęcie stanowiska przez ministra miał, w opinii spółki, tylko usprawiedliwiać jego bezczynności w fazie wykładni prawa. Spółka uznała, że w tym stanie sprawy działania od dnia 22 września 2022 r. jakie podejmował Marszałek Województwa uznać należało za czynności niezmierzające w istocie do załatwienia sprawy i wypełniają one znamiona przewlekłości.