Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. II SA/Wr 123/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek (spr.) Sędzia WSA Władysław Kulon Protokolant: Referent Emilia Witkowska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 listopada 2023 r. sprawy ze skargi Gminy S. na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego od decyzji zatwierdzającej projekt budowlany oraz udzielającej pozwolenia na budowę pięciu budynków wielorodzinnych oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] 2022 r. nr [...] Starosta Powiatu Wrocławskiego zatwierdził projekt budowlany i udzielił dla K. – D. Spółka z o.o. s.k z siedzibą w B., pozwolenia na budowę obejmującą pięć budynków C,D,E,F,G wielorodzinnych niepodpiwniczonych wraz z garażem podziemnym oraz zagospodarowaniem terenu w S. na działkach nr [...], nr [...], nr [...]. Decyzja doręczona została inwestorowi oraz Gminie S.

Od powyższej decyzji odwołanie wniosła Gmina S. zarzucając, że w projekcie przyjęto nieprawidłową liczbę miejsc postojowych. Wskazano nadto na brak zgody na lokalizację zjazdu z drogi wewnętrznej oraz na niezgodność projektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Wojewoda Dolnośląski zaskarżoną obecnie decyzją, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 3 k.p.a umorzył postępowanie odwoławcze. Zdaniem Wojewody odwołanie nie pochodzi od strony postępowania.

Wyjaśniając powyższe stanowisko organ przywołał przepis art. 28 ust. 2 i art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Na potrzeby tej ustawy pojęcie strony zostało zawężone do inwestora oraz właścicieli, użytkowników wieczystych lub zarządców nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Z kolei obszar oddziaływania obiektu to teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy, tego terenu. Mając powyższe na względzie organ stwierdził, że właściciele, użytkownicy wieczyści, zarządcy nieruchomości sąsiadujących z projektowaną budową, aby uzyskać status strony w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę muszą wskazać konkretny przepis, przewidujący w konkretnej sytuacji ograniczenie w swobodnym korzystaniu z ich nieruchomości wprowadzone ze względu na powstanie w ich sąsiedztwie określonego obiektu budowlanego. Takie ograniczenie oznacza, że osoby trzecie (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 9 Prawa budowlanego) mogą skutecznie kwestionować zamierzenie inwestora jedynie wówczas, gdy mają w sprawie interes prawny i tylko w takim zakresie, w jakim zamierzenie to koliduje z ich uzasadnionym interesem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00