Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 14 listopada 2023 r., sygn. II SA/Op 298/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędzia WSA Tomasz Judecki Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 listopada 2023 r. sprawy ze skargi I. S.A. w K. na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 12 lipca 2023 r., nr IN.I.7721.11.4.2023.MS w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na rozbiórkę oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez I. S.A. w K. (zwaną dalej skarżącą lub Spółką) jest decyzja Wojewody Opolskiego z dnia 12 lipca 2023 r., nr IN.I.7721.11.4.2023.MS, którą utrzymano w mocy decyzję Starosty Strzeleckiego z dnia 24 maja 2023 r., nr 17/2023, w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na rozbiórkę.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 28 marca 2023 r. pełnomocnik Spółki wystąpił do Starosty Strzeleckiego z wnioskiem o pozwolenie na rozbiórkę budynku mieszkalnego w K. przy ul. [...], położonego na działce ewidencyjnej nr a, obręb K. Do wniosku dołączono m.in. zgodę właściciela obiektu budowlanego na rozbiórkę i projekt rozbiórki.

Pismem z dnia 30 marca 2023 r., na podstawie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775), zwanej dalej w skrócie K.p.a., oraz art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.), zwanej dalej Prawem budowlanym, Starosta wystąpił do Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (dalej w skrócie OWKZ) o wydanie opinii w sprawie rozbiórki przedmiotowego budynku. Organ wskazał, że obiekt ten jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

W odpowiedzi na powyższe OWKZ w piśmie z dnia 26 kwietnia 2023 r poinformował, że Gmina K. nie posiada gminnej ewidencji zabytków, która na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, powinna być przyjęta zarządzeniem organu. OWKZ stwierdził, że skoro ewidencja, na którą powołał się Starosta w praktyce nie istnieje, uzgodnienie przedmiotowego zamierzenia budowlanego na podstawie art. 39 ust. 3 Prawa budowlanego nie jest możliwe. Ponadto OWKZ wskazał, że planowany do rozbiórki budynek objęty jest ochroną konserwatorską na podstawie § 19 ust. 1 pkt 2 uchwały nr [...] Rady Miejskiej K. z dnia 25 marca 2019 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr [...] dla części miasta K. - Osiedle [...] (Dz. Urz. Woj. Opolskiego poz. [...] - dopisek Sądu), dalej zwany miejscowym planem, w związku z czym organ nie może zaakceptować rozbiórki. W piśmie poinformowano również, że zostało wszczęte postępowanie w sprawie wpisania budynku do rejestru zabytków, co w świetle art. 10a ustawy oznacza brak możliwości prowadzenia jakichkolwiek robót budowlanych przy obiekcie objętym wnioskiem o rozbiórkę do czasu zakończenia tego postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00