Wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 września 2023 r., sygn. III SA/Łd 240/23
Ruch drogowy
Dnia 7 września 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Rutkowska, Sędziowie Sędzia NSA Janusz Nowacki (spr.), Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz, , Protokolant Sekretarz sądowy Ewa Górska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 września 2023 roku sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 3 lutego 2023 roku nr KO.480.1.2023 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 3 lutego 2023 r., nr KO.480.1.2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim, po rozpatrzeniu wniosku S.G. o ponowne rozpatrzenie sprawy od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 28 listopada 2022 r., nr KO.480.57.2022 o stwierdzeniu z urzędu nieważności decyzji Starosty Piotrkowskiego z dnia 1 kwietnia 2016 r., nr WK-II.5410.3.6502.2016.AN w przedmiocie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Volkswagen LT 46 158 TDI MWB, utrzymało zaskarżoną decyzję w mocy.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
Decyzją z dnia 1 kwietnia 2016 r. Starosta Piotrkowski zarejestrował na rzecz S.G. pojazd marki Volkswagen LT 46 158 TDI MWB, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny [...], tablice rejestracyjne o nr [...], zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...].
Pismem z dnia 12 września 2022 r. Starosta Piotrkowski zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności ww. decyzji z dnia 1 kwietnia 2016 r. wskazując, że wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Dopuszczalna masa całkowita nadana przez producenta pojazdu wynosiła 4600 kg. Tymczasem analiza akt administracyjnych wykazała, że S.G. składając wniosek o rejestrację ww. pojazdu przedstawił m.in. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z dnia 29 stycznia 2016 r., nr 89/2016 wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z dnia 30 stycznia 2016 r., nr 97/2016 wystawionym przez S.G. jako uprawnionego diagnostę, z których wynika, że nastąpiła zmiana rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 4600 kg na 6000 kg, zmiana położenia kierownicy, a także zmiana liczby miejsc siedzących z 3 na 34 miejsca. Organ zaznaczył, że w piśmie z dnia 23 czerwca 2021 r. V. Sp. z o.o. poinformował, że ww. pojazd został wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 4600 kg i według brytyjskiego świadectwa homologacji z kierownicą po prawnej stronie, a firma G. nie jest znana producentowi pojazdu.