Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 września 2023 r., sygn. II SA/Ke 332/23

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.) Sędzia WSA Jacek Kuza po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 września 2023 r. sprawy ze skargi P. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2023 r. [...] w przedmiocie dodatku węglowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 27 kwietnia 2023 r. [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpoznaniu odwołania P. M., utrzymało w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Burmistrza S. z 30 stycznia 2023 r. znak: [...], którą odmówiono skarżącej przyznania prawa do dodatku węglowego.

W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Kolegium wskazało, że materialnoprawną podstawę wydanej w sprawie decyzji stanowią przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 141, zwanej dalej "ustawą" lub "u.d.w.") i powołało się w szczególności na treść art. 2 ust. 1, ust. 3 oraz ust. 3a - 3e tej ustawy.

Kolegium wskazało, że bezsporny w sprawie jest fakt, iż w dacie wydawania zaskarżonej decyzji w CEEB znajdowała się deklaracja złożona przez skarżącą dla budynku położonego w miejscowości G. 6A, gm. S., w której jako zainstalowane i eksploatowane źródło ciepła podano kocioł na paliwo stałe, a jako rodzaj stosowanych w kotłach paliw stałych wskazano węgiel i paliwa węglopochodne. Kolegium zaznaczyło, że organ pierwszej instancji wydał decyzję o odmowie przyznania skarżącej prawa do dodatku węglowego, gdyż nie można przyznać kilku dodatków węglowych dla wielu gospodarstw domowych mieszkających pod tym samym adresem, w jednym lokalu. Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego pod wskazanym we wniosku adresem nie wynika zaś, aby lokal skarżącej był lokalem samodzielnym.

Wobec powyższego Kolegium wyjaśniło, że ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (dalej "ustawa zmieniająca"), która weszła w życie 3 listopada 2022 r. wprowadziła zmiany m.in. w ustawie o dodatku węglowym. Przepisem art. 2 ust. 3c u.w.d. wprowadzono wyłączenie stosowania art. 2 ust. 3a i 3b u.d.w., do przypadków, gdy pod jednym adresem zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe i nie jest możliwe do 30 listopada 2022 r. ustalenie odrębnego adresu dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym samym adresem, ale w odrębnych lokalach. Zatem ustawodawca umożliwił ubieganie się o przyznanie dodatku poszczególnym gospodarstwom domowym zamieszkującym pod tym samym adresem, ale ustanowił dodatkowe warunki, a to warunek zamieszkania poszczególnych gospodarstw w odrębnych lokalach, a także brak możliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnych adresów zamieszkania poszczególnych gospodarstw w tych odrębnych lokalach. Kolegium dodało, że decyzja w przedmiocie przyznania dodatku węglowego musi zostać w tym przypadku poprzedzona wywiadem środowiskowym, w trakcie którego obowiązkiem pracowników organu jest ustalenie, że w odrębnych lokalach pod tym samym adresem prowadzone jest kilka (czyli co najmniej dwa) gospodarstw domowych i wskazanie, z jakich źródeł ciepła korzystają poszczególne gospodarstwa, przy czym źródło ciepła może być współdzielone przez gospodarstwo domowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00