Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 września 2023 r., sygn. I SA/Ke 337/23

Podatek od nieruchomości

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Banach, Sędziowie Sędzia WSA Mirosław Surma, Asesor WSA Andrzej Mącznik (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2023 r. sprawy ze skargi P. D. S.A. z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 14 czerwca 2023 r. nr SKO PO-41/7482/1079/2022 w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2014 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Sygn. akt I SA/Ke [...]

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach (Kolegium) decyzją z 14 czerwca 2023 r. nr SKO PO-41/7482/1079/2022 utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Kielce (Prezydent) z 18 października 2022 r. nr P-II.3120.5033 – 0065.2018 w sprawie określenia P. D. S.A. w L. (Spółka) wysokości zobowiązania podatkowego na rok 2014 w podatku od nieruchomości w kwocie 3 096 324,00 zł, stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2014 w wysokości 77 606,00 zł, odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2014 w kwocie 250 575,00 zł.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że wyrokiem z 2 grudnia 2021 r. o sygn. akt I SA/Ke 537/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, na skutek skargi Prokuratora Rejonowego Kielce-Wschód, uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z 17 lutego 2021 r. znak: SKO PO-41/5604/916/2020 do ponownego rozpatrzenia.

WSA uznał, że skarga prokuratora zasługiwała na uwzględnienie w zakresie spornej kwestii, dotyczącej urządzeń stacji transformatorowych - rozdzielnic średniego i niskiego napięcia wraz z instalacjami. WSA podzielił natomiast stanowisko Kolegium zawarte w uzasadnieniu decyzji, wskazujące na pominięcie przez Prezydenta Miasta Kielce, dokonanej przez WSA w Kielcach, wykładni przepisów dotyczących obiektu, jakim jest stacja transformatorowa w obudowie metalowej poprzez uznanie kontenerowych obudów stacji transporterowych za budowle. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w ww. wyroku wskazał, aby w ponownie toczącym się postępowaniu, Kolegium rozpoznało sprawę, dokonując kompleksowej oceny zaskarżonej decyzji i zgromadzonego materiału dowodowego. Sąd stwierdził, że dokonana ocena winna być przeprowadzona z uwzględnieniem poglądu wyrażonego przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lipca 2020 r. w sprawie II FSK 1011/20, tj.; że dla uznania, że dane urządzenia podlegają opodatkowaniu jako element (część) budowli (tu: sieci elektroenergetycznej) obowiązkiem organu podatkowego jest wykazanie, że budowla ta mieści się w katalogu wymienionych w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego i urządzenia te są powiązane z tą budowlą (tu: siecią elektroenergetyczną) w taki sposób, że tworzą całość zarówno pod względem technicznym, jak i użytkowym, a w stanie prawnym po 28 czerwca 2015 r., jako instalacje zapewniają możliwość użytkowania tej budowli zgodnie z jej przeznaczeniem. Konieczne pozostaje więc zbadanie związku techniczo-użytkowego albo uwzględnienie elementów funkcjonalnych, czyli przeznaczenia, wyposażenia oraz sposobu i możliwości wykorzystania obiektu jako całości (teorii funkcjonalnej budowli), dla ustalenia, co składa się na tą konkretną budowlę (tu: sieć elektroenergetyczną). Sąd podkreślił, że w definicji budowli zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych ustawodawca konsekwentnie od momentu jej wprowadzenia (od dnia 1 stycznia 2003 r.), podkreśla się funkcjonalność obiektu, poprzez zapis o możliwości jego użytkowania zgodnie z jego przeznaczeniem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00