Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 września 2023 r., sygn. III SA/Gl 288/23
Policja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, Sędziowie Sędzia WSA Adam Gołuch (spr.), Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Protokolant St. sekretarz sądowy Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2023 r. sprawy ze skargi Ł. G. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia 10 lutego 2023 r. nr 57/K/23 w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę.
Uzasadnienie
Raportem z dnia 23 listopada 2022 roku mł. asp. Ł. G. (dalej: skarżący) zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji w B. (dalej organ I instancji) z prośbą o zwolnienie ze służby w Policji z dniem 20 lutego 2023 r.
Komendant Miejski Policji działając na podstawie art. 41 ust. 3 w zw. z art.45 ust.3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. 2021 r. poz. 1882 ze zm., dalej: ustawa o Policji), w dniu 2 grudnia 2022 r. wydał rozkaz personalny nr [...] o zwolnieniu skarżącego ze służby w Policji z dniem 28 grudnia 2022 r., w trybie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. 2022 r., poz. 2000, dalej: k.p.a.), decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
W uzasadnieniu ww. rozkazu organ I instancji m.in. wskazał, że przełożony w sprawach osobowych ma możliwość, kierując się przede wszystkim dobrem służby, określenia daty w jakiej nastąpi zwolnienie policjanta i musi zamykać się ona w okresie 3 miesięcy od złożenia wniosku.
Wskazał, że skarżący przebywał na długotrwałym zwolnieniu lekarskim od września 2022 r., w związku z czym nie pełnił służby. Tym samym organ nie ma potrzeby dokonania niezbędnej reorganizacji celem zapewnienia realizacji zadań służbowych w zastępstwie w/w funkcjonariusza. Działania te zostały już podjęte wcześniej. Uwzględnić należy również fakt, iż zamiar wystąpienia ze służby do lutego 2023 roku zadeklarowało kilkudziesięciu czynnie pełniących służbę funkcjonariuszy Policji ze stanu KMP w B.. Powyższe powodowało konieczność rozłożenia odejść ze służby w czasie, z uwzględnieniem z jednej strony wymogów art. 41 ust. 3 ustawy o Policji, a z drugiej strony potrzeby zapewnienia płynnego funkcjonowania jednostki Policji. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt zaplanowanego na koniec grudnia 2022 roku przyjęcia do służby nowych funkcjonariuszy Policji, co oznaczało możliwość zapełnienia przez nich powstałych wakatów, a tym samym odciążenia pozostających w służbie policjantów. Komendant Miejski Policji w B. zobowiązany jest do zapewnienia na jak najwyższym poziomie porządku i bezpieczeństwa publicznego na podległym mu terenie. Jednym z kluczowych warunków gwarantujących wypełnienie tego zobowiązania jest racjonalne gospodarowanie zasobami ludzkimi poprzez prowadzenie takiej polityki kadrowej, aby sukcesywnie uzupełniać powstałe wakaty i utrzymywać wysoki poziom funkcjonariuszy skierowanych do służby. W interesie społecznym, w tym przypadku tożsamym z interesem służby, wyrażającym się koniecznością uzupełnienia istniejących wakatów kandydatami oraz jak najszybsze skierowanie ich do służby i wdrożenie procesu szkoleniowego, co w konsekwencji pozwoli komendantowi na wypełnienie ustawowego obowiązku zapewnienia ciągłości służby poprzez wcześniejsze skierowanie ich do pracy w terenie, a także koniecznością racjonalnego wydatkowania środków budżetowych, nadanie przedmiotowemu rozkazowi personalnemu rygoru natychmiastowej wykonalności było uzasadnione.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right