Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2023 r., sygn. VII SA/Wa 1084/23

Zagospodarowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Joanna Gierak – Podsiadły (spr.), Sędziowie: sędzia WSA Bogusław Cieśla, sędzia WSA Wojciech Rowiński, , Protokolant: ref. Tomasz Bilewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi D.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 28 lutego 2023 r. znak: KOA/1576/Ar/21 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi D. S. ("skarżąca") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ("SKO", "Kolegium") znak: KOA/1576/Ar/21 z 28 lutego 2023 r., wydana w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Pismem z 27 listopada 2020 r. skarżąca zwróciła się do Burmistrza [...] ("Burmistrz") o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku gospodarczego wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działki ewid. nr [...].

Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego Burmistrz [...] decyzją nr [...] z [...] lutego 2021 r., wydaną na podstawie art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm. – dalej: "k.p.a.") oraz art. 59 i art. 60 ustawy z dnia 27 marca 2003 r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 293 ze zm. – dalej: "u.p.z.p."), odmówił ustalenia warunków zabudowy dla wnioskowanej inwestycji. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji wskazał, że inwestycja objęta wnioskiem znajduje się na obszarze, dla którego brak jest sporządzonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co oznacza, że określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dalej organ wskazał, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków określonych w art. 61 ust. 1 pkt 1-5 u.p.z.p. Analizując te warunki Burmistrz zauważył, że jak wynika z wypisu z rejestru gruntów działka ewid. nr 34 o powierzchni 0,17 ha posiada użytek B (0,03 ha), S RII (0,08 ha) i S R IIIa (0,06 ha). Zgodnie natomiast z art. 7 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1161 – dalej: "u.o.g.r.l.") przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III – wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i ma miejsce w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, sporządzonym w trybie określonym w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wyjątek reguluje art. 7 ust. 2a u.o.g.r.l. Wskazana powyżej działka nie spełnia łącznie wszystkich warunków wynikających z art. 7 ust. 2a u.o.g.r.l., gdyż położona jest w odległości większej niż 50 m od drogi publicznej (v. pkt 3 ww. artykułu). Odległość ta wynosi od najbliższej drogi publicznej, tj. gminnej, około 150 metrów (działka ewid. nr [...] z obrębu [...]). Natomiast drogi usytuowane na działkach ewid. nr [...]nie zostały zaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2068 ze zm – dalej: "u.d.p."), zatem mają charakter dróg wewnętrznych. Nie zostały przyjęte uchwałami rady gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00