Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 sierpnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 527/23
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi R. P. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia prawa do wypłaty dodatku węglowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 29 grudnia 2022 r. Burmistrz Miasta [...] (dalej: "Burmistrz", "organ pierwszej instancji") na podstawie art. 61a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm., dalej: "k.p.a.") w związku z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1692 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku R.P. (dalej: "skarżący") odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia prawa do wypłaty dodatku węglowego z wniosku z 28 listopada 2022 r.
W uzasadnieniu postanowienia Burmistrz stwierdził, że skarżący złożył 1 września 2022 r. wniosek o wypłatę dodatku węglowego, a decyzją z 28 listopada 2022 r. odmówiono wypłaty tego dodatku. Kolejny wniosek o wypłatę dodatku węglowego skarżący złożył 28 listopada 2022 r. Organ pierwszej instancji wyjaśnił, że w art. 61a § 1 k.p.a. ustawodawca wprowadził dwie przesłanki wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania. Jedną z nich jest zaistnienie innych uzasadnionych przyczyn uniemożliwiających wszczęcie postępowania administracyjnego między innymi, gdy kierowane do organu administracji publicznej żądanie jednostki dotyczy sprawy już wcześniej rozstrzygniętej. Skoro decyzją z 28 listopada 2022 r. rozstrzygnięta została sprawa z wniosku skarżącego o wypłatę dodatku węglowego, to postępowanie
z ponowionego wniosku nie może być wszczęte i prowadzone.
W złożonym zażaleniu skarżący stwierdził, że 7 lutego 2022 r. złożył deklarację do CEEB, w której zaznaczył tylko, że posiada kocioł na paliwo stałe, bez wskazywania rodzaju stosowanego paliwa. Gdy składał 1 września 2022 r. wniosek o dodatek węglowy, dowiedział się w MOPS, że powinien skorygować ww. deklarację, gdyż nie wskazał, czym opala mieszkanie. Skarżący złożył stosowną korektę, lecz za późno, co skutkowało odmową przyznania wnioskowanego dodatku. Skarżący stwierdził, że nie wiedział, że obowiązywały terminy na złożenie korekty. Wyjaśnił, że nie składał odwołania, gdyż w MOPS dowiedział się, że zmieniły się przepisy i powinien złożyć nowy wniosek. Skarżący ocenił, że rozstrzygnięcia Burmistrza są krzywdzące. Stwierdził, że na pewno powinien był dostać dodatek na drewno opałowe.