Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Lu 664/22
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Kazubińska-Kręcisz (sprawozdawca) Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz WSA Grzegorz Wałejko Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Woźny po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy J. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 października 2022 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.411.2022.2.RMA w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy J. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W zaskarżonej interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy J. (Gminy, skarżącej, wnioskodawcy) w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego za:
- nieprawidłowe odnośnie do braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług dofinansowania ze środków europejskich na realizację projektu;
- prawidłowe w części uznania Gminy za podatnika podatku, opodatkowania wpłat mieszkańców na poczet inwestycji, prawa Gminy do odliczenia całości podatku od wydatków związanych z realizacją projektu i braku odrębnego opodatkowania przekazania mieszkańcom własności instalacji z upływem okresu trwania umowy.
Gmina we wniosku wskazywała, że realizuje projekt "Energia odnawialna w Gminie J. etap I", dotyczący montażu kolektorów słonecznych oraz instalacji fotowoltaicznych. Celem projektu jest ochrona środowiska oraz rozwój niskoemisyjnej gospodarki. Projekt jest realizowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego oraz budżetu Gminy, a także z wpłat mieszkańców.
Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, których celem było ustalenie wzajemnych zobowiązań stron w ramach usługi, polegającej na montażu instalacji na budynku będącym własnością/współwłasnością mieszkańca, przekazaniu jej mieszkańcowi do korzystania, a następnie na własność. Poza zapłatą wynagrodzenia, umowy nie przewidywały pobierania jakichkolwiek innych opłat od mieszkańców z tytułu montażu instalacji. W przypadku jednak wystąpienia dodatkowych kosztów nieprzewidzianych przez Gminę na etapie planowania realizacji zastrzeżono, że wynagrodzenie ulegnie zwiększeniu, a mieszkaniec zobowiązany będzie do jego zapłaty. Dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich stanowiło nie więcej niż 46% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu; wkład własny Gminy wynosił z kolei 54% kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowalne. Kolektory słoneczne oraz instalacje fotowoltaiczne zamontowane na domach mieszkańców będą przez nich wykorzystywane wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego. Gmina zobowiązała się do zabezpieczenia rzeczowej realizacji projektu, tj. wyłoniła wykonawców zestawów kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych, którzy dostarczą elementy składowe (towary) niezbędne do ich montażu i wykonają usługę polegającą na montażu wymienionych instalacji oraz nadzorze inwestorskim. Gmina zastrzegła, że będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe, a także dokona rozliczenia finansowego projektu. Jak podkreślono we wniosku, to Gmina realizuje projekt, a udział właścicieli nieruchomości sprowadza się do współfinansowania. Montaż odnawialnych źródeł energii nie jest usługą wykonywaną na rzecz poszczególnych mieszkańców, lecz na rzecz Gminy, która na tym etapie nabywa, na podstawie umowy z wykonawcą, własność urządzeń zainstalowanych w nieruchomościach użyczonych przez mieszkańców.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right