Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 17 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Lu 75/22
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lubliniew składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) Sędziowie WSA Jerzy Drwal WSA Ewa Ibrom Protokolant starszy inspektor sądowy Marta Ścibor po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2021 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.105.2018.12.KT w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy P. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił, że stanowisko Gminy P. (skarżąca gmina) dotyczące:
- opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) wpłat otrzymanych przez skarżącą gminę od mieszkańców za świadczone usługi - jest prawidłowe;
- stawki VAT obowiązującej przy opodatkowaniu świadczeń skarżącej gminy na rzecz mieszkańców - jest prawidłowe;
- określenia podstawy opodatkowania VAT świadczeń skarżącej gminy na rzecz mieszkańców - jest nieprawidłowe;
- uznania wpłat od mieszkańców dokonywanych na rzecz skarżącej gminy za zaliczki podlegające opodatkowaniu VAT w momencie ich dokonywania - jest prawidłowe;
- prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupów związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe;
- braku obowiązku odrębnego opodatkowania VAT przekazania instalacji do korzystania w okresie trwania umów - jest prawidłowe;
- braku obowiązku odrębnego opodatkowania VAT przekazania mieszkańcom własności instalacji wraz z upływem okresu trwania umów - jest prawidłowe;
- braku obowiązku rozliczenia VAT w drodze odwrotnego obciążenia w przypadku nabycia od wykonawcy usług związanych z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu tej treści zapatrywania prawnego organ wyjaśnił, że skarżąca gmina przedstawiła stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, w których jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Planuje realizację inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii, w szczególności zakup i montaż kolektorów słonecznych oraz kotłów na biomasę. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie sytuacji, w której kolektory słoneczne i kotły będą instalowane na nieruchomościach mieszkańców dla ich potrzeb osobistych. Zakup i montaż instalacji jest realizowany w ramach projektów "Czysta energia w gminie P. - montaż instalacji solarnych i kotłów na biomasę I" oraz "Czysta energia w gminie P. - montaż instalacji solarnych i kotłów na biomasę II" współfinansowanych ze środków EFRR. Na realizację projektów skarżąca gmina uzyskała dofinansowanie na podstawie umów z Województwem Lubelskim w ramach Osi Priorytetowej 4 - Energia Przyjazna Środowisku, Działania 4.1 - Wsparcie wykorzystania OZE Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie jest przeznaczone na sfinansowanie kosztów zakupu i montażu instalacji. Umowy te zobowiązują skarżącą gminę między innymi do osiągnięcia efektu rzeczowego (montaż określonej liczby instalacji) oraz do pozostania właścicielem instalacji w okresie trwałości projektu (5 lat od uzyskania ostatniej płatności w ramach dofinansowania). Natomiast umowy o dofinansowanie w żaden sposób nie odnoszą się do ustaleń skarżącej gminy z mieszkańcami, nie przewidują dofinansowania do cen ewentualnych usług świadczonych przez skarżącą gminę na rzecz mieszkańców.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right