Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 sierpnia 2023 r., sygn. III SA/Gl 515/21
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.), Protokolant starszy referent Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi L. Z. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 10 marca 2021 r. nr 2401-IOA.4105.2.2021.BF w przedmiocie podatku akcyzowego za styczeń 2007 oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 10 marca 2021r. nr 2401-IOA.4105.2.2021.BF Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w C. z 27 sierpnia 2020 r. znak [...] określającą skarżącej L.Z., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Stacja Paliw [...], wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za styczeń 2007 r. w kwocie 144 290,00 zł.
W uzasadnieniu przedstawił stan faktyczny sprawy. Stwierdził, że w 2007 r. strona prowadziła działalność gospodarczą polegającą m. in. na sprzedaży oleju opałowego. W związku z powyższym ciążył na niej obowiązek wynikający z § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. nr 87, poz. 825 ze zm.) (dalej powoływane jako rozporządzenie) przekazywania do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego miesięcznych zestawień oraz kopii oświadczeń o przeznaczeniu oleju do celów opałowych.
26 lutego 2007 r. skarżąca złożyła zestawienie oświadczeń dotyczące przeznaczenia oleju opałowego sprzedanego w styczniu 2007 r. wraz z kopiami tych oświadczeń w ilości 337 sztuk.
W wyniku przeprowadzonej analizy ww. dokumentów ustalono, że w części złożonych oświadczeń istnieją nieprawidłowości polegające na ich niekompletności, tzn. braku wszystkich wymaganych elementów, np. numerów NIP i PESEL, typu i rodzaju urządzenia grzewczego. Ponadto w kilku przypadkach stwierdzono brak wskazania ilości nabytego oleju opałowego oraz niepełny adres zamieszkania nabywcy. Ustalono również, iż niektóre numery NIP i PESEL wpisane na oświadczeniach były niepełne lub nieprawidłowe, a część oświadczeń zawierała niepełne lub nieczytelne dane osobowe.