Orzeczenie
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 22 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Bd 701/21
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jarosław Szulc (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz Sędzia WSA Tomasz Wójcik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi G.Ś. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 sierpnia 2021 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.385.2021.2.MG w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz G.Ś.kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego G. Ś. podała, że jest osobą prawną działającą m.in. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 40, dalej jako: "u.s.g."). Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną. Gmina jest, w oparciu i na zasadach określonych w przepisach art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 ustawy o VAT, czynnym podatnikiem VAT, który w ramach swojej działalności opodatkowanej dokonuje różnego rodzaju transakcji dostaw towarów oraz świadczenia usług. W ramach zadań własnych związanych z ochroną środowiska i zaopatrzeniem w energię elektryczną przystąpiła do dwóch projektów:
a) "Poprawa bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację źródeł energii na terenie G. Ś.,
b) "Dostawa wraz z montażem instalacji fotowoltaicznych na terenie G. Ś..
Wnioskodawca opisał podstawowe założenia obu tych projektów.
Gmina zrealizowała projekt o nazwie "Poprawa bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację źródeł energii na terenie G. Ś., w związku z którym wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, reprezentowanego przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego, z wnioskiem o dofinansowanie tego projektu w ramach regionalnego programu operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Przedmiotem inwestycji jest zakup i montaż 58 mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (49 instalacji fotowoltaicznych oraz 9 kolektorów słonecznych) celem ich umiejscowienia na lub w 58 gospodarstwach domowych na terenie G. Ś.. W ramach projektu poniesione zostały także koszty dodatkowe, takie jak przygotowanie dokumentacji, nadzór inwestorski i promocja projektu. Łączny koszt projektu wskazany we wniosku to [...] zł, z czego [...] zł to wydatki kwalifikowane. Dotacja pochodząca ze środków UE (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - EFRR) to 50% kosztów kwalifikowanych, czyli [...] zł. W dniu [...] grudnia 2019 r. zawarta została umowa pomiędzy Gminą a Województwem Kujawsko-Pomorskim, której przedmiotem jest dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji projektu "Poprawa bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację źródeł energii na terenie G. Ś.. W zakresie postanowień finansowych umowa zgodna jest z wnioskiem Gminy o dofinansowanie i zakłada kwoty odpowiadające wartościom wskazanym powyżej. Zgodnie z definicjami pojęć stosowanych w Umowie, które to definicje zawiera §1 Umowy, przez "dofinansowanie" rozumie się płatności pochodzące z budżetów środków europejskich, odpowiadające wkładowi Funduszu oraz współfinansowanie krajowe, pochodzące z budżetu Państwa, stanowiące bezzwrotną pomoc przeznaczoną na pokrycie wydatków kwalifikowanych, ponoszonych w związku z realizacją projektu w ramach Programu, wypłacane na podstawie Umowy. Natomiast przez "refundację" należy rozumieć zwrot Beneficjentowi, podmiotowi upoważnionemu przez Beneficjenta lub wykonawcy, faktycznie poniesionych i w całości zapłaconych wcześniej, części wydatków kwalifikowanych na realizacje Projektu, dokonywany przez BGK i Instytucję Zarządzającą RPO WK-P (przy współfinansowaniu z budżetu państwa) po spełnieniu warunków określonych w Umowie. P. przedmiotowy projekt dotyczy budynków mieszkalnych usytuowanych na terenie G. Ś., to udział w finasowaniu przedsięwzięcia mają także ich właściciele. W związku z tym Gmina zawiera z poszczególnymi właścicielami umowy według określonego wzoru, na podstawie których właściciel udostępnia nieruchomość dla celów instalacji oraz zobowiązuje się do partycypacji w kosztach realizacji projektu, w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych projektu powiększonych o należny podatek VAT. Właścicielem instalacji przez cały okres umowy pozostaje Gmina. Obecnie Gmina zrealizowała już projekt, natomiast nie otrzymała jeszcze przewidzianych w Umowie środków dofinansowania (refundacji), co ma mieć miejsce pod koniec roku 2021.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right