Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. III SA/Lu 198/23
Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędzia WSA Iwona Tchórzewska Protokolant Starszy asystent sędziego Małgorzata Olejowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2023 r. sprawy ze skargi L. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] marca 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 8 marca 2023 r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika L. Urzędu Celno-Skarbowego w B. P. z dnia 9 stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym.
Powyższe orzeczenie wydane zostało w następującym stanie sprawy.
W dniu 5 października 2022 r. na terenie przejścia granicznego w Hrebennem funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej przeprowadzili kontrolę wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu członowego o numerach rejestracyjnych nr rej. [...], którym wykonywany był przejazd w ramach międzynarodowego przewozu drogowego na rzecz "L." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. (dalej również jako "skarżąca" lub "Spółka"). Pojazdem przewożony był ładunek podzielny w postaci opasek metalowych zaciskających, lin ze stali nierdzewnej, łańcuchów ze spawanych ogniw, haczyków metalowych, haków do olinowania, karabińczyków z metalu, metalowego stabilizatora kabla, bloku kół zapasowych do prowadzenia liny o łącznej wadze brutto 23 254,64 kg.
Podczas kontroli funkcjonariusze dokonali pomiaru rzeczywistych parametrów pojazdu, w tym pomiaru nacisków osi pojazdu. Wyniki dynamicznego ważenia nacisków osi wykazały przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej pojazdu o 60 kg (0,52%). W wyniku powtórnego ważenia, przeprowadzonego na żądanie kierowcy, stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku powyższej osi o 40 kg (0,35%).