Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. II SA/Bd 303/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Saniewski asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 25 lipca 2023 r. sprawy ze skargi H. W. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu od zgłoszenia robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] października 2022 r. nr [...] Starosta R. wniósł sprzeciw od zgłoszonego przez skarżącą H. W. (dalej również powoływaną jako "inwestor") dnia [...] września 2022 r. zamiaru przystąpienia do wykonywania robót budowlanych - polegających na zamontowaniu na istniejącym budynku urządzeń technicznych tj. małej przydomowej elektrowni wiatrowej o wysokości powyżej 3 m na działce nr ew. [...] w m. [...], gm. R. - uznając że zgłoszenie to dotyczy robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W uzasadnieniu decyzji Starosta wyjaśnił, że inwestor zamierzając ustawić na dachu istniejącego budynku gospodarczego maszt stalowy o wysokości 5,10 m przymocowany do stropu tego budynku przy użyciu kołnierza płaskiego i kotew montażowych, wsparty trzema stalowymi odciągami, a następnie na maszcie tym zamontować turbinę elektrowni wiatrowej o mocy 1 kW (prawidłowo 2 kW) – zasugerował zastosowanie art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm., dalej jako "pb"), i podkreślił, że maszt nie będzie trwale związany z gruntem. Z powyższym nie zgodził się Starosta, wskazując że w sprawie nie można mówić o "instalowaniu" przez które rozumie się roboty budowlane wykonywane na istniejących już obiektach, które służą za nośnik. Niniejsze zamierzenie budowlane polega bowiem na wykonaniu nośnika (masztu stalowego) i zamontowaniu na nim urządzenia (turbina wiatrowa), a zatem obejmuje szerszy zakres robót niż tylko instalacja i wiąże się z budową obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę. Starosta wskazał ponadto, że bez znaczenia dla zwolnienia inwestora z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę niniejszego zamierzenia, pozostaje fakt braku trwałego związania z gruntem. Podniósł też, że przydomowa elektrownia wiatrowa nie jest urządzeniem budowlanym, o którym mowa w art. 3 pkt 9 pb, ponieważ nie jest związana z budynkiem gospodarczym tak, by zapewnić możliwość jego użytkowania zgodną z jego przeznaczeniem i będąc urządzeniem technicznym stanowi wyłącznie dodatek. Zwrócił także uwagę na projekt nowelizacji przepisów budowlanych, zgodnie z którym od 1 stycznia 2023 r. planowane jest dodanie do katalogu obiektów budowlanych zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę urządzeń wraz z masztami służących do wytwarzania energii z wiatru na własne potrzeby – co potwierdza że w aktualnym na dzień wydania decyzji stanie prawnym roboty budowlane objęte zgłoszeniem inwestora wymagają pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00