Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. I SA/Rz 154/23

Interpretacje podatkowe; Podatek akcyzowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Grzegorz Panek /spr./, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Tomasz Smoleń, Protokolant sekr. sąd. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi Szpitala Specjalistycznego w B. [...] [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.246.2022.2. MAZ w przedmiocie podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od [...] [...] kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Szpital Specjalistyczny w {...} w {...} im. ks. (dalej: wnioskodawca/skarżący/podatnik/szpital) poddał kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia {...} stycznia 2023 r. nr {...}w przedmiocie podatku akcyzowego.

Jak wynika z akt sprawy wnioskiem z dnia 21 października 2022 r., uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2022 r. szpital zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku akcyzowego

We wniosku gmina przedstawiła następujący opis zdarzenia przyszłego:

Szpital jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, posiadającym osobowość prawną, działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r., poz. 633 ze zm.). Celem statutowym szpitala jest wykonywanie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i ochroną zdrowia.

W 2008 r. wnioskodawca dokonał zakupu lekkiego oleju opałowego na cele grzewcze od Rafinerii {...} Zakupu dokonano na potrzeby działającej kotłowni grzewczej, jako zapasowe źródło zasilania. Kod Nomenklatury Scalonej CN oleju opałowego, który wnioskodawca nabył to CN 2710 19 47, stawka akcyzy przedmiotowego oleju opałowego wynosiła {...} zł/1000l. Wnioskodawca nabywając lekki olej opałowy złożył sprzedawcy oświadczenie, że wykorzysta go do celów opałowych, tym samym zostały zrealizowane wymogi wynikające z art. 89 ust 5 pkt 3 u.p.a. i pozostałych przepisów, warunkujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki akcyzy na olej grzewczy. Do dnia dzisiejszego olej nie został w całości zużyty zgodnie z jego przeznaczeniem. W 2022 roku wysłano próbkę lekkiego oleju opałowego do zbadania pod kątem przydatności. Zgodnie ze sprawozdaniem z badań - olej opałowy lekki typu K (nomen. 2008) nie spełnia normy w 2 pkt: tj. temperatura do 350°C destyluje 77,2% - norma PN min. 85; oraz zawartość barwnika Solvent Red 19 wynosi mniej niż 1 - norma RMF min. 6,3. Powyższe oznacza, że lekki olej opałowy nie nadaje się do zużycia zgodnie z jego przeznaczeniem i wnioskodawca nie może ani zużyć go na cele grzewcze, ani odsprzedać innym podmiotom na cele grzewcze. Lekki olej opałowy nie jest więc zdatny do użytku w jakimkolwiek zakresie. Wobec utraty właściwości fizyko-chemicznych lekkiego oleju opałowego, wnioskodawca rozważa dwie możliwości:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00