Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Ol 336/23

Samorząd terytorialny; Oświata

Dnia 29 czerwca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi Stowarzyszenia P. na uchwałę Rady Gminy Grunwald z dnia [...], nr [...] w przedmiocie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w M. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. zasądza od Gminy Grunwald na rzecz Stowarzyszenia P. kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z 16 marca 2023 r. Stowarzyszenie [...] (dalej jako: skarżący, stowarzyszenie) zaskarżyło uchwałę nr [...] Rady Gminy z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w [...], wnosząc o stwierdzenie jej nieważności.

Skarżący zarzucił uchwale naruszenie art. 89 ust. 9 w związku z art. 89 ust. 1-5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe poprzez ich błędną wykładnię i przyjęcie, że utworzenie zespołu szkolno-przedszkolnego poprzez połączenie publicznej szkoły podstawowej i samorządowego przedszkola nie stanowi przekształcenia o jakim mowa w art. 89 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe i zaniechanie procedur określonych w tych przepisach do przeprowadzenia likwidacji oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej. W uzasadnieniu skargi skarżący wskazał, że skarżące stowarzyszenie prowadziło od 20 stycznia 2014 roku do 31 lipca 2020 roku w miejscowości [...] (gmina [...]), pod numerem [...], [...] inną formę wychowania przedszkolnego - punkt przedszkolny. Podmiot ten na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego był uprawniony do otrzymywania dotacji z budżetu gminy [...]. W tym celu zachodziła konieczność ustalenia wysokości podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli na terenie Gminy [...]. Stosowny procent tej wartości stanowił należną dotację na dzieci uczęszczające do punktu przedszkolnego w [...]. Bardzo istotne znaczenie w tym kontekście miała m.in. liczba dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego na terenie dotującej gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00