Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 28 czerwca 2023 r., sygn. I SA/Łd 744/22

Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Cezary Koziński (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda, Sędzia WSA Bożena Kasprzak, Protokolant Starszy asystent sędziego Paweł Pijewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi Gminy W. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 sierpnia 2022 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.512.2022.2.JK w przedmiocie przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy W. kwotę 680,- (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Gmina W. wnioskiem z 15 grudnia 2022 r. zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

— zaliczenia do podstawy opodatkowania, w przypadku świadczenia gminy na rzecz mieszkańców, wyłącznie otrzymywanego od mieszkańców wynagrodzenia netto przewidzianego w umowach, pomniejszonego o kwotę podatku należnego oraz

— zaliczenia do podstawy opodatkowania, w przypadku świadczenia gminy na rzecz mieszkańców, otrzymywanego od mieszkańców wynagrodzenia netto przewidzianego w umowach oraz kwoty otrzymanego dofinansowania pomniejszonego o przypadającą na nie kwotę podatku należnego.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 22 sierpnia 2022 r., gmina wskazała, że będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje inwestycję pn. "Budowa instalacji odnawialnych źródeł energii na terenie gminy W. - Etap 2", polegającą na zakupie i montażu systemów fotowoltaicznych oraz kotłów na biomasę w/na/przy nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców gminy. Co do zasady, instalacje fotowoltaiczne zamontowane zostaną na ścianach/dachach budynków mieszkalnych, jak i na gruncie oraz budynkach gospodarczych będących własnością mieszkańców. Natomiast kotły na biomasę wyłącznie wewnątrz budynków mieszkalnych. Budynki objęte inwestycją stanowią jednorodzinne budynki mieszkalne (sklasyfikowane w PKOB pod grupą 111), o powierzchni użytkowej budynków nie przekraczającej 300 m2. Inwestycja obejmuje wyłącznie nieruchomości, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza (w tym działalność rolnicza). Instalacje nie są realizowane w/na/przy budynkach użyteczności publicznej lub jakichkolwiek innych budynkach należących do gminy (w tym do gminnych jednostek organizacyjnych). Inwestycja jest/będzie finansowana ze środków własnych gminy oraz z środków zewnętrznych. Gmina w tym zakresie zawarła z Zarządem Województwa [...] umowę o dofinansowanie Inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2014-2020 (dalej: RPO). Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie gmina otrzyma dofinansowanie do zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii w budynkach mieszkańców. Gmina została zobowiązana m.in. do tego, aby w tzw. okresie trwałości Projektu (5 lat od daty płatności końcowej) pozostała właścicielem instalacji. Przewidywana struktura poszczególnych źródeł finansowania inwestycji będzie następująca: nie więcej niż 85% kosztów kwalifikowalnych stanowić będzie kwota dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa[...], zaś pozostałą kwotę będzie stanowić wkład własny gminy, który zostanie pokryty wynagrodzeniem uzyskanym od mieszkańców z tytułu usług świadczonych na ich rzecz. We wniosku wskazano następnie, że inwestycja będzie realizowana na podstawie kontraktu na roboty z wyłonionym przez gminę wykonawcą, u którego zakupi usługę montażu i uruchomienia instalacji. Faktury z tytułu realizacji inwestycji będą wystawiane na gminę. W związku z realizacją inwestycji gmina zamierza zawrzeć z mieszkańcami umowy, których przedmiotem będzie ustalenie wzajemnych zobowiązań w związku z zakupem i montażem instalacji, przekazaniem jej do korzystania, a następnie na własność mieszkańca. Umowy będą przewidywać, że po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji zamontowane na nieruchomości mieszkańca, pozostaną własnością gminy przez cały okres trwania umowy. Jednocześnie gmina udostępni mieszkańcom instalacje do korzystania. Wraz z upływem okresu trwałości projektu nastąpi przeniesienie prawa własności instalacji na mieszkańców. Z tytułu realizacji usługi termomodernizacji/elektromodernizacji mieszkaniec będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz gminy wynagrodzenia. Niezapłacenie wynagrodzenia będzie równoznaczne z rezygnacją ze świadczenia gminy oraz rozwiązaniem umowy. Poza ww. wynagrodzeniem nie będą pobierane inne opłaty od mieszkańców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00