Wyrok WSA w Lublinie z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Lu 172/23
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza (sprawozdawca) Asesor sądowy Brygida Myszyńska-Guziur Protokolant Referent Elwira Szymaniuk-Szkodzińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2023 r. sprawy ze skarg G. W., M. K., E. H.-R. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w C. M. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 21 grudnia 2022 r., znak: IF-VII.7840.6.26.2022.MM w przedmiocie zatwierdzenia projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargi.
Uzasadnienie
Sygn. akt II SA/Lu [...]
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 21 grudnia 2022 r., znak IF-VII.7840.6.26.2022.MM Wojewoda Lubelski, po rozpatrzeniu odwołania E. H.-R. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą C. M., B. B. i G. W., utrzymał w mocy decyzję Starosty Chełmskiego z dnia 29 września 2022 r., znak: [...], odmawiającą zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia E. H.-R. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pozwolenia na budowę obejmującego rozbudowę i przebudowę istniejącej hali produkcyjno-magazynowej na działkach nr ew. [...] i [...] w obrębie ew. 0006, jedn. ew. R. F.-M..
Decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z dnia 19 maja 2022 r. E. H.-R. Sp. z o.o. wystąpiła o pozwolenie na rozbudowę i przebudowę istniejącej hali produkcyjno-magazynowej.
W wyniku dokonania sprawdzeń organ I instancji działając w trybie art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane postanowieniem z dnia 24 czerwca 2022 r. nałożył na inwestora obowiązek usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w projekcie budowlanym w terminie do dnia 21 września 2022 r. z pouczeniem, iż w przypadku nieuzupełnienia dokumentacji w wyznaczonym terminie organ I instancji wyda decyzję o odmowie zatwierdzenia projektów i udzielenia pozwolenia na budowę dla powyższej inwestycji. Wskazał m.in. na konieczność: usunięcia rozbieżności pomiędzy zakresem inwestycji określonej we wniosku a projektem zagospodarowania terenu, przedłożenia zgody właściciela obiektu na rozbiórkę, zapewnienia udziału w opracowaniu projektu osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności, wyjaśnienia czy w związku z prowadzoną działalnością produkcyjno-magazynową związaną z rozbiórką i recyklingiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego będą powstawały ścieki przemysłowe oraz w jakiś sposób będą odprowadzane, uzupełnienia ekspertyzy technicznej stanu konstrukcji i elementów budynku hali o opinię techniczną odnoszącą się do konstrukcji dachu, wyjaśnienia rozbieżności dotyczących istniejącego stanu zagospodarowania terenu, przedłożenia ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, uzupełnienia projektu architektoniczno-budowlanego o część opisową i rysunkową uwzględniając cały zakres zamierzenia budowlanego, przedłożenia zgody wodno-prawnej na szczególne korzystanie z wód wykraczających poza powszechne korzystanie z wód, dostosowanie zakresu i formy projektu zgodnie z wymaganymi przepisami.