Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 25 maja 2023 r., sygn. I SA/Rz 737/22

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Grzegorz Panek, Sędzia WSA Jarosław Szaro /spr./, Protokolant sekr. sąd. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2023 r. sprawy ze skargi Gminy K. na indywidualną interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 października 2022 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.702.2021.1.AK w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy K. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Gmina K. (dalej: Gmina/Wnioskodawca) poddała kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 25 października 2022 r. (oznaczona nr 0113-KDIPT1-1.4012.702.2022.1.AK), dotyczącą przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931; dalej powoływanej w skrócie jako "ustawa VAT"), w której uznano jej stanowisko odnośnie do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w części za prawidłowe i w części za nieprawidłowe.

Gmina zwróciła się o wyjaśnienie prawnopodatkowych skutków własnej działalności związanej z realizacją na rzecz mieszkańców Gminy inwestycji polegającej na budowie na ich nieruchomościach przydomowych oczyszczalni ścieków, w zakresie odnoszącym się do opodatkowania otrzymanego od Nich (mieszkańców, uczestników projektu) wynagrodzenia z tytułu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków w kontekście otrzymanego dofinansowania projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego i sposobu obliczanie podatku od towarów i usług metodą "w stu".

We wniosku podała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Świadczy na rzecz mieszkańców m.in. odpłatnie usługi odprowadzania ścieków poprzez sieć kanalizacyjną. Rozbudowuje infrastrukturę kanalizacyjną. Posesje części mieszkańców znajdują się na terenie objętym "Obszarem Specjalnej Ochrony Ptaków NATURA 2000". Od 2020 r. realizuje inwestycję pn. "[...].". Jej założeniem jest budowa przydomowych oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą w celu przeciwdziałania degradacji środowiska naturalnego na obszarach cennych przyrodniczo, marginalizacji społecznej i ekonomicznej oraz włączenia terenów Gminy w procesy rozwojowe regionu. Inwestycją zostanie objętych 79 gospodarstw domowych zlokalizowanych na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców. Na pokrycie wydatków związanych z Inwestycją pozyskała dofinansowanie ze środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków z RPO stanowi 85% kosztów kwalifikowanych Inwestycji; podatek od towarów i usług stanowi koszt niekwalifikowany. W pozostałym zakresie Inwestycja jest/będzie finansowana ze środków własnych Gminy, pochodzących z wpłat uzyskanych od mieszkańców, biorących udział w Inwestycji. Inwestycja w większości będzie finansowana z uzyskanego dofinansowania. Podstawą rozliczenia z instytucją dofinansowującą są/będą otrzymane przez Gminę faktury, jako inwestora. Z mieszkańcami zawierane są/będą umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych wynikających z budowy i eksploatacji ww. instalacji. Na mocy zawartych umów Gmina zobowiązuje się świadczyć kompleksową usługę oczyszczania ścieków, która obejmuje: przygotowanie dokumentacji projektowej, dostawę, montaż i uruchomienie instalacji na terenie nieruchomości mieszkańca, przeszkolenie mieszkańca w zakresie prawidłowego użytkowania i eksploatacji instalacji, udostępnienie mieszkańcowi do korzystania zamontowanej instalacji do końca okresu obowiązywania umowy, a później przekazanie mu jej własności. Zobowiązanie mieszkańca obejmuje m.in. przygotowanie budynku mieszkalnego do montażu instalacji, udostępnienia budynku mieszkalnego do montażu instalacji, użytkowania jej zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją, zgłaszania awarii. W zamian mieszkańcy są/będą zobowiązani wpłacić na rzecz Gminy uzgodnioną kwotę, płatną jednorazowo w formie i w terminie wskazanym w umowie. Wysokość wkładu własnego zależna była/będzie od ostatecznych kosztów instalacji. Będą także zobowiązani do pokrycia kosztów ubezpieczenia instalacji. W umowach Gmina zastrzegła prawo odstąpienia od realizacji Inwestycji w przypadku cofnięcia dofinansowania. Umowa może też ulec rozwiązaniu, jeżeli mieszkaniec nie wywiąże się z jej postanowień. Po realizacji inwestycji instalacje pozostaną własnością Gminy przez 5 lat, przez okres trwałości projektu, w czasie którym będą oddane mieszkańcom do nieodpłatnego korzystania, a po upływie tego okresu zostanie prawo własności zostanie przeniesione na mieszkańców bez dodatkowej odpłatności. Gmina nabędzie usługę montażu instalacji od wyspecjalizowanej firmy; od wybranego wykonawcy nabędzie też usługi projektowe i budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00