Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 maja 2023 r., sygn. II SA/Ol 100/23
Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo; Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) Asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 maja 2023 r. sprawy ze skargi T. Sp. z o.o. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu architektoniczno-budowlanego oraz projektu zagospodarowania terenu i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz skarżącej T. Sp. z o.o. kwotę 500 zł (pięćset złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarżoną decyzją Wojewoda Warmińsko-Mazurski (Wojewoda), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej k.p.a., Dz.U.2023, poz. 775 j.t.), po rozpatrzeniu odwołania T. Sp. z o.o. (Spółka) od decyzji Starosty O. z 22 września 2022 r. (Starosta) odmawiającej zatwierdzenia projektu architektoniczno-budowlanego oraz projekt zagospodarowania terenu i udzielenia pozwolenia na budowę wieży telekomunikacyjnej wraz z urządzeniami zasilającymi na działce nr [...] obr.[...], m. O., utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy. Podzielił stanowisko Starosty, że przedmiotowa inwestycja z wieżą swoją wysokością (55,59 m n.p.t.) jest sprzeczna z zmianą miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta O. w obrębie osiedli: D., i M. w O. (uchwała nr [...] Rady Miejskiej w O. z dnia 19 kwietnia 2000 r., dalej uchwala, m.p.z.p.), gdyż nie nawiązuje do skali (gabarytów) sąsiadującej istniejącej dwukondygnacyjnej zabudowy mieszkaniowej i usługowej (jest za wysoka). Planowane przedsięwzięcie znajduje się w obrębie jednostki urbanistycznej oznaczonej symbolem "MU9" - teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Dla tego terenu szczegółowe zasady zainwestowania i kształtowania zabudowy przedstawiono w § 3 ust. 1 planu miejscowego i stanowią one w ujęciu tabelarycznym dla terenu oznaczonego symbolem "MU9" że możliwy jest dla obiektów budowlanych remont, rozbudowa, nadbudowa przebudowa i modernizacja w rozumieniu właściwych przepisów Prawa budowlanego. Zezwala się uzupełnienie zabudowy. Przedmiotowe uzupełnienie zabudowy powinno być realizowane w skali (gabarytach) sąsiedniej zabudowy istniejącej. Natomiast z § 3 ust. 3 planu miejscowego wynika, że przez zabudowę istniejącą rozumie się obiekty budowlane w rozumieniu właściwych przepisów ustawy Prawo budowlane, oddane do użytkowania do dnia uchwalenia niniejszej zmiany planu. Dodał, że plan miejscowy nie wprowadza zakazów lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, jak również nie określa terenów przeznaczonych pod lokalizację inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej. Powyższy plan miejscowy w § 5 i 7 reguluje lokalizowanie inwestycji celu publicznego oraz zadań własnych gminy z zakresu dróg publicznych oraz sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej. Dokumentacja planowanego przedsięwzięcia potwierdza, że dotyczy ona budowy stacji bazowej telefonii komórkowej, będącej obiektem infrastruktury technicznej sieci telekomunikacyjnej. Projektuje się wieżę typu [...] o wysokości całkowitej 55,95 m n.p.t. Wieża stanowi konstrukcję nośną dla anten sektorowych i radiolinii wraz z rządzeniami pomocniczymi, jest budowlą w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego. W związku z tym do tego przedsięwzięcia odnosi się powołany w § 3 ust. 1 w ujęciu tabelarycznym planu miejscowego zapis określający wysokość uzupełniającej zabudowy, która ma swoją wysokością być zbliżona do wysokości istniejących obiektów budowlanych występujących w sąsiedztwie planowanej inwestycji.