Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Wr 868/22

Odpady

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda Sędziowie: NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Sędzia WSA Władysław Kulon Protokolant: Starszy asystent sędziego Katarzyna Grott po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy K.W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 31 października 2022 r. Nr NR NK-N.4131.49.18.2022.RB w przedmiocie stwierdzenia nieważności w części uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy K.W. oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Wojewoda Dolnośląski (dalej: "wojewoda", "organ nadzoru") rozstrzygnięciem nadzorczym z 31 października 2022 r. (nr NK-N.4131.49.18.2022.RB) działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559) – dalej: "u.s.g.", stwierdził nieważność § 1 ust. 6 uchwały Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 września 2022 r. (nr LVI/726/22) zmieniającej uchwalę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kąty Wrocławskie jako sprzecznej z art. 4 ust. 2 i 2a w zw. z art 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1197 ze zm.) – dalej " u.c.p.g". W uzasadnieniu organ nadzoru stwierdził, że § 1 ust. 6 uchwały nr LVI/726/22 podjęty został z przekroczeniem kompetencji ustawowej do uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz wprowadzenie w kwestionowanej regulacji przepisów zarówno wewnętrznie sprzecznych jak i prowadzących do niespójności obowiązującego w Gminie Kąty Wrocławskie systemu prawa regulującego gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jak wskazano w § 1 ust. 6 uchwały nr LVI/726/22 wprowadzono do uchwały nr XXVI/385/20 m.in. § 12a, w którym określono sposób świadczenia usług przez działający na terenie Gminy punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych. We wprowadzonym do uchwały nr XXVI/385/20 § 12a ust. 1 wymieniono odpady komunalne, jakie będą przyjmowane w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Natomiast w § 12a ust. 2 tego przepisu postanowiono: "Selektywne zbieranie odpadów komunalnych przez PSZOK prowadzi się w sposób ułatwiający mieszkańcom pozbywanie się odpadów komunalnych, w szczególności: 1) w sposób zwyczajowo przyjęty podaje się do wiadomości publicznej dokładne informacje o zakresie działalności PSZOK, sposobie przygotowania odpadów przekazywanych do PSZOK oraz dniach, godzinach i miejscu przyjmowania odpadów; 2) przyjmowanie odpadów prowadzi się w dniach i godzinach umożliwiających dostęp wszystkim mieszkańcom, w szczególności przyjmowanie odpadów prowadzi się w szczególności co najmniej przez 5 dni w tygodniu i co najmniej raz w miesiącu również w sobotę; 3) zachowuje się odpowiedni stan sanitarny i porządkowy miejsc przyjmowania odpadów." W dalszej części uzasadnienia podniesiono, że regulacje wprowadzone przepisem § 1 ust. 6 uchwały nr LVI/726/22 do regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy (uchwała nr XXVI/385/20) nie odzwierciedlają postanowień obowiązującej na terenie gminy uchwały podjętej na podstawie art. 6r ust. 3 u.c.p.g., tj. uchwały Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 września 2020 r. (nr XXVI/384/20) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym po zmianie dokonanej uchwałą nr LVI/725/22 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 września 2022 r. zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zawarte w § 1 ust. 6 uchwały postanowienia odnośnie do sposobu świadczenia usług przez punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zakresie rodzajów odpadów komunalnych odbieranych przez PSZOK są odmienne od odpowiednich postanowień z § 6 uchwały nr XXVI/384/20: przyjmowane przez PSZOK bioodpady ograniczono wyłącznie do tych stanowiących części roślin pochodzących z pielęgnacji ogrodów oraz niewłaściwie określono przyjmowane odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych stanowiąc o przyjmowaniu odpadów budowlanych z gospodarstw domowych. Natomiast sposób świadczenia usług przez PSZOK w zakresie dostępności dla mieszkańców, zawarty w ust. 2 § 12a wprowadzonego do uchwały nr XXVI/385/20 mocą § 1 pkt 6 uchwały, w ogóle nie ma odzwierciedlenia w uchwale nr XXVI/384/20. Nadto wskazano, że wprowadzany do uchwały nr XXVI/385/20, mocą § 1 ust. 6 uchwały, § 12a ust. 1 pkt 6 przewiduje przyjmowanie przez PSZOK jako bioodpadów wyłącznie tych stanowiących części roślin pochodzące z pielęgnacji ogrodów. Tymczasem zmieniany mocą § 1 ust. 7 uchwały § 11 ust. 1 pkt 3 uchwały nr XXVI/385/20 stanowi w lit. "b", że "odpadów komunalnych, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1-4 [w tym: bioodpadów, a więc wszystkich bioodpadów stanowiących odpady komunalne] pozbywa się poprzez przekazanie ich do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o ile właściciel nieruchomości uprawniony jest do korzystania z jego usług,". W ocenie organu nadzoru narusza to spójność wewnętrzną uchwały nr XXVI/385/20, która może doprowadzić do niezapewnienia przez Gminę odbierania przez PSZOK zebranych selektywnie przez właścicieli nieruchomości bioodpadów, czym jednocześnie naruszone zostanie skorelowane z obowiązkiem Gminy ich prawo do oddania do PSZOK, w zamian za uiszczaną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, odpadów komunalnych stanowiących bioodpady. Dalej podniósł wojewoda, że regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie nie może wprowadzać ograniczeń w przyjmowaniu przez PSZOK bioodpadów, może stanowić jedynie o odrębnym zbieraniu niektórych ich rodzajów. Ograniczenie ilościowe w zakresie przyjmowania przez PSZOK tych bioodpadów oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne odbierane lub przyjmowane od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na których prowadzona jest działalność w zakresie gastronomii, w tym restauracje, stołówki i zakłady zbiorowego żywienia, hurtownie, jednostki handlu detalicznego, a także podobnych odpadów z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność, mogą być wprowadzone w uchwale podejmowanej na podstawie art. 6r ust. 3 w zw. z ust. 3a i 3aa u.c.p.g. Natomiast możliwość niezapewnienia przyjmowania bioodpadów przez PSZOK istnieje wyłącznie wtedy, jeżeli w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całości zapewnia odbieranie tych odpadów z miejsc ich wytwarzania, w myśl art. 3 ust. 2d u.c.p.g. Końcowo organ nadzoru stwierdził, że kwestionowana uchwała narusza zasady prawidłowej legislacji wyrażone w przepisach rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" z dnia 20 czerwca 2002 roku (Dz. U. z 2016 r. poz. 283). Uchwała bowiem w sposób nieprawidłowy określa systematykę wprowadzanych zmian poprzez stosowanie podziału z uwzględnieniem jednostek redakcyjnych paragrafu, ustępu i punktu. Tymczasem zgodnie z § 94 w zw. z § 143 powyższego rozporządzenia, każdy nowelizowany artykuł ujmuje się w oddzielny punkt. Jeżeli w jednym artykule wprowadza się zmiany w jego jednostkach redakcyjnych niższego stopnia, każdą nowelizowaną jednostkę tego samego stopnia ujmuje się w oddzielnej literze, a w przypadku wprowadzenia zmian w jednostkach redakcyjnych następnego niższego stopnia - w oddzielnym tiret, a w razie potrzeby - również w oddzielnym podwójnym tiret.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00