Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Wr 118/23

Planowanie przestrzenne; Zagospodarowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński (spr.), Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz - Kremis, Asesor WSA Marta Pawłowska, Protokolant: Asystent sędziego Aleksander Kotarski po rozpoznaniu na rozprawie w Wydziale II w dniu 25 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 8 listopada 2022 r. nr LV/600/22 w przedmiocie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów I. stwierdza nieważność § 5 pkt 24, § 6 ust. 2 we fragmencie: "oraz sezonowych dekoracji", § 5 pkt 32 we fragmencie: "barw", "tła", "wyrównania lub justowania treści", § 7 pkt 1 lit. a tiret pierwsze zaskarżonej uchwały; II. dalej idącą skargę oddala; III. zasądza od Gminy Wałbrzych na rzecz strony skarżącej kwotę 240 zł (słownie: dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skargą z 30.01.2023 r. Wojewoda Dolnośląski (dalej: Wojewoda, organ nadzoru) zakwestionował uchwałę nr LV/600/22 Rady Miejskiej Wałbrzycha z 08.11.2022 r. (dalej: Rada Miejska) w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Zaskarżonej uchwale zarzucono podjęcie: 1) § 5 pkt 24, § 6 ust. 2 we fragmencie: "oraz sezonowych dekoracji" z istotnym naruszeniem art. 7 i art. 94 Konstytucji RP w zw. z art. 37a ust. 1 i ust. 2 ustawy z 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm.) – dalej: u.p.z.p., polegającym na ustanowieniu przepisu aktu prawa miejscowego bez podstawy prawnej; 2) § 5 pkt 32 we fragmencie: "barw", "tła", "wyrównania lub justowania treści" z istotnym naruszeniem art. 94 zd. 1 Konstytucji w zw. z art. 37a ust. 2 u.p.z.p., polegającym na przekroczeniu kompetencji ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów; 3) § 6 ust. 1 pkt 11, § 7 pkt 1 lit. a tiret pierwsze; § 29 ust. 5 pkt 2 z istotnym naruszeniem art. 94 zd. 1 Konstytucji w zw. z art. 37a ust. 1 i ust. 3 oraz ust. 9 u.p.z.p., polegającym na przekroczeniu kompetencji prawodawczej; 4) § 10 ust. 2 pkt 3 lit. b we fragmencie: "oraz okien, witryn i drzwi", § 11 ust. 1 pkt 6 we fragmencie: "otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń oraz", § 14 ust. 4 pkt 2 we fragmencie: "otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń oraz" z istotnym naruszeniem art. 94 zd. 1 Konstytucji w zw. z art. 37a ust. 1 i ust. 2 u.p.z.p., polegającym na przekroczeniu kompetencji prawodawczej. Organ nadzoru formułując takiej treści zarzuty skargi wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonych przepisów uchwały oraz zasądzenie kosztów postępowania według norm przepisanych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00