Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 kwietnia 2023 r., sygn. IV SA/Po 177/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Bąk - Marciniak (spr.) Sędzia WSA Monika Świerczak Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz - Grochowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 29 września 2022 r. nr Uchwała nr LXXIII/606/22 w sprawie miejscowego plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów części wsi Krosinko oraz części terenów miasta Mosina-etap II. 1.stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej : - § 6 ust.1 pkt 2 lit. c i lit. d; - § 9 ust.15 pkt 1 lit.c; - § 10 pkt 5 w zakresie wyrazów "o symbolach : 1U, 2U, 3U, 6ZP, 7ZP, 8R/ZO, 6WS/ZO/ZZ, 7WS/ZO/ZZ, KD-G, 4KD-L, 5KD-L, 6KD-L/ZZ, 17KD-D, 1K". 2.zasądza od Miasta Mosina na rzecz Wojewody Wielkopolskiego kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Mosinie uchwałą nr LXXIII/606/22 przyjęła "miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów części wsi Krosinko oraz części terenów miasta Mosina – etap II" (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2022 r. poz. 7914; zwaną dalej planem).

Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wniósł Wojewoda Wielkopolski domagając się stwierdzenia nieważności uchwały w części, tj.:

a) § 6 ust. 1 pkt 2 lit. ci lit. d;

b) § 9 ust. 15 pkt 1 lit. c;

c) § 10 pkt 5 w zakresie wyrazów "o symbolach: 1U, 2U, 3U, 6ZP, 7ZP, 8R/ZO, 6WS/ZO/ZZ, 7WS/ZO/ZZ, KD-G, 4KD-L, 5KD-L, 6KD-L/ZZ, 17KD-D, 1K,"

- ze względu na istotne naruszenie prawa oraz zasądzenia od strony przeciwnej na rzecz skarżącego zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Skarżący podniósł, że w § 6 ust.1 pkt 2 lit. c i d planu ustalono w zakresie zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu: zakaz eksploatacji kruszywa oraz rekultywację terenów zdegradowanych - przywrócenie do stanu pierwotnego, tj. rolniczego użytkowania terenu z zakazem lokalizacji stawów i innych zbiorników wodnych oraz wypełnienie wykopu gruntem rodzimym lub zbliżonym do rodzimego. W odniesieniu do tego zapisu skarżący stwierdził, że normy kompetencyjne wynikające z ustawy nie dają uprawnienia organowi uchwałodawczemu gminy do ograniczenia prowadzenia działalności w zakresie wydobywania ujawnionych złóż kopalin. Ustawa reguluje zasady planowania przestrzennego w zakresie złoża kopalin wyłącznie przez odwołanie się do odrębnych ustaw. Przepisy prawa geologicznego i górniczego nie przyznają kompetencji organowi uchwałodawczemu gminy do decydowania o sposobie racjonalnego gospodarowania złożem kopaliny. Kompetencja ta zastrzeżona jest do wyłącznej właściwości organu koncesyjnego (art.22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2022 r., poz. 1072 ze zm)). W związku z tym, wprowadzenie w planie miejscowym zapisu zakazującego eksploatację kruszywa stanowi przekroczenie właściwości rady gminy i stanowi istotne naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego. Dalej Wojewoda stwierdził, że w § 9 ust. 15 pkt 1 lit. c planu dotyczącego zakresu zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu, ustalono lokalizację szpalerów drzew na terenach: 1KD-L, 2KD-L, 3KD-L i 4KD-L. Natomiast na rysunku planu symbol graficzny oznaczający zgodnie z legendą "Szpalery drzew" naniesiono na terenach 1KD-L, 2KD-L, 3KD-U5KD-L, co stanowi istotne naruszenie zasad sporządzania planu miejscowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00