Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 81/23

Drogi publiczne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Piotr Chybicki asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi D. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi gminnej publicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

Z akt administracyjnych przekazanych wraz ze skargą wynika, że po rozpatrzeniu wniosku [...] S.A. Wójt Gminy (organ I instancji) kolejną decyzją z 31 maja 2022 r. (trzy poprzednie zostały uchylone przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze) ponownie orzekł o odmowie wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi gminnej publicznej nr [...] działka nr ewid. [...] na działkę nr [...] w miejscowości A, obręb [...], gmina A. W uzasadnieniu przedstawiono stan faktyczny i prawny sprawy. Powołując się na treść art. 29 ust 1, 3 i 4 ustawy o drogach publicznych oraz rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Organ wyjaśnił, że ustawodawca dał prymat zasadzie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a ponieważ sprowadza się ona w istocie do ochrony życia i zdrowia użytkowników dróg, odpowiadając interesowi społecznemu, powinna zawsze mieć pierwszeństwo przed indywidualnym interesem właściciela nieruchomości. Organ podniósł, że ul. [...] (droga gminna nr [...]) jest drogą gminną, lokalną i stanowi ciąg pieszo-jezdny o następujących parametrach: klasa ulicy - D, prędkość projektowa - 30 km/h, szerokość jezdni - 5,50 m, szerokość zatok postojowych - od 2,00 do 2,50 m, obciążenie ruchem – KR1, grupa nośności – G1; konstrukcja nawierzchni jezdni i zatok postojowych wykonana jest w następującym układzie: - kostka betonowa gr. 8 cm na podsypce piaskowej gr 3 cm, podbudowa zasadnicza gr 24 cm z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie. Organ wskazał także, że parametry techniczne nawierzchni drogi nie spełniają wymagań dla planowanego ruchu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 25 ton, bowiem droga wykonana była jako droga lokalna do obsługi budownictwa mieszkaniowego. Ponadto przesłankę do odmowy wyrażenia zgody na lokalizację zjazdu w planowanym miejscu stanowią ograniczenia w postaci zieleni wysokiej izolacyjnej, wyznaczonych miejsc parkingowych dla mieszkańców i osób korzystających ze strefy. Zdaniem organu, parametry ulicy nie są przystosowane do przyjęcia dodatkowego obciążenia związanego z planowaną budową obiektu handlowo-usługowego. Zdaniem organu, przyjęcie dodatkowego obciążenia drogi stanowić będzie poważne zagrożenie kolizji ruchu pieszego z ruchem kołowym i powodować będzie bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00