Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Łd 214/23

Podatkowe postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Janicki (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Cezary Koziński Asesor WSA Agnieszka Gortych-Ratajczyk Protokolant: St. specjalista Dorota Choińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi P. Spółki Akcyjnej z siedzibą w W. Oddział [...] w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach z dnia 11 stycznia 2023 r. nr KO.4117.229.2022 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2017 - 2021 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy Nowe Ostrowy z dnia 29 września 2022 r. sygn. FN 3120.10005.N.2022.9; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach na rzecz strony skarżącej kwotę 6917 (sześć tysięcy dziewięćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 11 stycznia 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach (dalej: SKO) utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Nowe Ostrowy z 29 września 2022 r., którą odmówiono P. S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami z siedzibą w W. (dalej: "skarżąca", "spółka") zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2017-2021.

Z przyjętego przez organ odwoławczy stanu faktycznego sprawy wynikało, iż decyzją z 2 lutego 2022 r. Wójt Gminy Nowe Ostrowy określił spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2017 rok w kwocie 54.877 zł, za 2018 rok w kwocie 63.252 zł, za 2019 rok w kwocie 67.918 zł, za 2020 rok w kwocie 70.169 zł i za 2021 rok w kwocie 70.007 zł.

Określenie wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za ww. lata zostało poprzedzone wezwaniem organu do skorygowania deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2017-2021 przez wskazanie do opodatkowania powierzchni, na której zlokalizowano kolej wąskotorową jako gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz wartości budowli. W uzasadnieniu wezwania organ wskazał, że sporna pozostaje kwestia możliwości stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do działek o nr ewid. [...] obręb [...] N., nr [...] obręb [...] W., nr [...] obręb [...] O., nr [...] N., na których znajdują się elementy infrastruktury kolejowej, niezależnie od tego jaka powierzchnia działek jest faktycznie zajęta na w/w elementy. Udzielając wyjaśnień skarżąca podniosła, nawiązując do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 lutego 2021 r., sygn. akt SK 39/19, że linie wąskotorowe nie są wykorzystywane przez PKP S.A. w prowadzonej działalności gospodarczej. Z tej przyczyny korekcie uległa powierzchnia gruntów pozostałych do opodatkowania w zakresie działek ewid. nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00