Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 kwietnia 2023 r., sygn. III SA/Gd 570/22

Transport

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Sędzia WSA Janina Guść Protokolant: Starszy asystent sędziego Robert Daduń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi E. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 27 maja 2022 r. nr BP.501.197.2021.1186.PO15.221367 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego E. P. kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej jako: "WITD"), działając na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 2140 ze zm.; dalej powoływanej w skrócie jako: "u.t.d."), decyzją z dnia 23 grudnia 2020 r. nr WITD.DI.0152.XV1207/38/20 nałożył na E. P. karę pieniężną w wysokości 10.000 zł z tytułu dopuszczenia do wykonywania przewozu drogowego zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, którego dopuszczalna masa całkowita została przekroczona o co najmniej 20 %, stanowiącego naruszenie ujęte pod lp. 10.2.4. załącznika nr 3 do u.t.d.

W uzasadnieniu wydanej decyzji wskazano, że w dniu 8 października 2020 r. o godz. [...], w miejscowości P., na drodze krajowej nr [...], został zatrzymany do kontroli drogowej 7-osiowy pojazd członowy składający się z ciągnika siodłowego marki S. o nr rej. [...] oraz naczepy marki N. o nr rej. [...]. Pojazdem kierował właściciel przedsiębiorstwa E. P. W dniu kontroli drogowej przedsiębiorca wykonywał przewóz drogowy rzeczy w postaci elementów do produkcji mebli w dwóch kontenerach morskich umieszczonych na naczepie.

Zespół pojazdów skierowano na legalizowany punkt wagowy, wyposażony we wnęki o głębokości dostosowanej do wysokości użytych wag. Przed rozpoczęciem pomiarów kierowca został pouczony o zasadach kontroli nacisków osi i masy zespołu pojazdów oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Kierowca miał możliwość zapoznania się z aktualnymi świadectwami legalizacji przyrządów pomiarowych oraz umożliwiono mu wgląd do instrukcji obsługi urządzeń pomiarowych. Podczas wykonywania pomiarów strefa ważenia nie zawierała żadnych zanieczyszczeń, a ważenie zespołu pojazdów przeprowadzono zgodnie z instrukcją obsługi wag. Kierowca był obecny przy sprawdzaniu normatywności zespołu pojazdów oraz widział wyniki pomiarów. Po przeprowadzeniu pomiaru nie wnioskował o powtórne ważenie. Podczas czynności kontrolnych nie miały miejsca zdarzenia mogące mieć wpływ na przebieg kontroli. Ważenia dokonano za pomocą przenośnych wag statycznych typu SAW 10C/III o numerach [...], [...]. W czasie wykonywania pomiaru wagi połączone ze sobą były za pomocą przewodu pomiarowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00