Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 2 marca 2023 r., sygn. II SA/Wr 869/22

Odpady

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis Asesor WSA Marta Pawłowska (spr.) Protokolant: asystent sędziego Sławomir Mirowski po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 2 marca 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Kąty Wrocławskie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 4 listopada 2022 r. nr NK-N.4131.49.19.2022.RB w przedmiocie stwierdzenia nieważności w części uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 4 listopada 2022 r. działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność § 1 ust. 1 pkt we fragmencie: "w takim przypadku usługa obejmuje odbiór bioodpadów w czterech workach o pojemności 120 litrów na każdy pojemnik, w który wyposażona jest nieruchomość" oraz ust. 3 pkt 3 uchwały nr LVI/725/22 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 września 2022 r. zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W uzasadnieniu wydanego aktu organ nadzoru wyjaśnił, że § 1 ust. 1 pkt 2 we fragmencie: "w takim przypadku usługa obejmuje odbiór bioodpadów w czterech workach o pojemności 120 litrów na każdy pojemnik, w który wyposażona jest nieruchomość" tego aktu w sposób istotny narusza art. 6r ust. 3, 3a i 3aa ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297- dalej: "ustawa o porządku"), poprzez przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego do określenia ograniczeń odnośnie ilości odbieranych bioodpadów i ich rodzajów w uchwale regulującej szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. W odniesieniu do ust. 3 pkt 3 uchwały wskazał natomiast, że w sposób istotny narusza on art. 220 §1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 - dalej: kpa) poprzez dopuszczenie możliwości uzależnienia skorzystania z usług prowadzonego przez gminę punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych od przedstawienia wydanego przez Gminę potwierdzenia uprawnień do korzystania z usług tego punktu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00