Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 9 marca 2023 r., sygn. II SA/Sz 961/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Asesor WSA Krzysztof Szydłowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 marca 2023 r. sprawy ze skargi A. F. na decyzję Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...], II. zasądza od Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej A. F. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru budowlanego w G. decyzją z dnia [...] września 2020 r., na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 48 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, nałożył na A. F., S. P., M. S. i N. M. obowiązek dokonania rozbiórki domku letniskowego o wymiarach 4,66 x 12,17 m z podcieniem o wymiarach ca 2,83 x 1,37 m wybudowanego na nieruchomości przy ul. [...] w m. P. , gm. R. na terenie działki oznaczonej nr ew. [...] bez pozwolenia na budowę.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że domek letniskowy na nieruchomości przy ul. [...] w P. wybudowano w odległości niespełna jednego metra od granicy z działką nr [...]. Fundamenty wybudowanego domku są betonowe, konstrukcja drewniana, przegrody ścienne warstwowe, dach dwuspadowy o konstrukcji drewnianej kryty blachą dachówko-podobną. Wydzielono w nim dwa pokoje letniskowe z aneksami kuchennymi i łazienkami. Obiekt wyposażono w instalację wody, kanalizacji sanitarnej i elektryczną. Według oświadczenia A. F. przedmiotowy domek letniskowy w obecnej formie stoi od około 2000 r. i został ustawiony w miejscu istniejącego mniejszego domku letniskowego.
Zdaniem organu, budowa tego typu obiektu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę w rozumieniu art. 28 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Na podstawie prowadzonego rejestru pozwoleń na budowę prowadzonego przez Starostwo Powiatowe w G. ustalono, że na budowę przedmiotowego domku letniskowego, nie zostało udzielone takie pozwolenie. Z tego względu zastosowano art. 48 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane i zobowiązano inwestorów do przedłożenia dokumentów mających na celu doprowadzenie wybudowanego obiektu do stanu zgodnego z prawem. Ponieważ zobowiązani nie wywiązali się z nałożonych postanowieniem organu obowiązków i nie przedłożyli wymaganych dokumentów przedmiotową decyzją nakazano im dokonanie rozbiórki tego obiektu.