Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 marca 2023 r., sygn. I SA/Po 944/22
Podatek od nieruchomości
Dnia 28 marca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędziowie Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Asesor Sądowy WSA Robert Talaga (spr.) Protokolant: starszy specjalista Barbara Dropek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2023 roku sprawy ze skargi M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 26 września 2022 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za rok 2017 oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 czerwca 2017 r., nr [...] Prezydent Miasta [...] określił dla M. Sp. z o.o. sp. komandytowa w P. zobowiązanie w podatku od nieruchomości w wysokości [...] zł, na który składa się:
- podatek w kwocie [...]zł obliczony dla 1.437,24 m2 powierzchni budynków związanych z działalnością gospodarczą powyżej 2,20 m,
- podatek w kwocie [...]zł obliczony dla 59,55 m2 powierzchni budynków związanych z działalnością gospodarczą o wysokości od 1,40 do 2,20 m,
- podatek w kwocie [...]zł obliczony dla 64.785,00 m2 powierzchni gruntów związanych z działalnością gospodarczą,
- podatek w kwocie [...]zł obliczony od wartości budowli w kwocie [...]zł.
W uzasadnieniu organ nie podzielił stanowiska podatnika, że część obiektów sportowych będących jego własnością mogła korzystać ze zwolnienia na mocy uchwały Nr LXV/[...]/VI/2014 Rady Miasta P. z dnia 8 kwietnia 2014 r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości obiektów sportowych (zwanej dalej: "uchwałą"). W ocenie organu aby możliwe było skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia na mocy uchwały konieczne jest istnienie "obiektu sportowego" wymienione w uchwale, który podlega zwolnieniu łącznie z zajętym przez niego gruntem oraz zajęcie go na prowadzenie zadań z zakresu kultury fizycznej realizowanych przez sport i rekreację ruchową, przy czym oba te warunki muszą być spełnione łącznie, zaś katalog wskazanych w uchwale obiektów ma charakter wiążący i zamknięty i w żaden sposób nie można traktować tego wyliczenia w sposób rozszerzający. Ponadto zgodnie z § 3 uchwały omawianego zwolnienia nie stosuje się do podmiotów, które zalegają z zapłatą zobowiązań wobec budżetu Miasta P.. Tymczasem z analizy konta Spółki wynika, że samodzielnie dokonywała ona wpłat z tytułu podatku od nieruchomości do sierpnia 2014 roku (wpłaty za sierpień 2014 roku dokonano po terminie płatności), a kolejne wpłaty dokonywane były w drodze egzekucji administracyjnej - co oznacza, że Spółka nie dokonywała terminowo wpłat, a zatem zalegała wobec budżetu Miasta P..
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right