Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 7 marca 2023 r., sygn. II SA/Bd 1281/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Brzezińska Sędziowie Sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek Sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 marca 2023 r. sprawy ze skargi P. I. na uchwałę Rady Miasta z dnia [...] stycznia 2007 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości diet radnych stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Inowrocławiu złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Gniewkowie nr V/35/2007 z dnia 25 stycznia 2007 r. w sprawie diet dla Radnych, Przewodniczących Komisji, Przewodniczącego Rady Miejskiej (dalej powoływaną również jako "uchwała"). Zaskarżając ww. uchwałę w całości, wniósł o stwierdzenie jej nieważności w oparciu o zarzut istotnego naruszenia prawa, tj. art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., prawidłowo: t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.; dalej jako "u.s.g.") w zw. z art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1461, prawidłowo t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 190, poz. 1606 ze zm.) poprzez zaniechanie opublikowania uchwały w wojewódzkim dzienniku urzędowym, pomimo że ze względu na zawarte w niej normy o charakterze ogólnym i abstrakcyjnym stanowi ona akt prawa miejscowego. W uzasadnieniu skargi skarżący podkreślił, że uchwały regulujące wypłacanie diet radnym wymagają ogłoszenia w dzienniku urzędowym, ponieważ – jak wynika ze stanowiska ukształtowanego aktualnie w judykaturze - zawierają one normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, ponieważ nie są związane z kadencją rady i wykraczają poza akty o charakterze wewnętrznym. Niezgodna z prawem promulgacja uchwały powoduje, więc w ocenie Prokuratora, konieczność jej wyeliminowania w całości jako naruszającej prawo w sposób istotny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00