Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 lutego 2023 r., sygn. II SA/Wr 505/22

Prawo miejscowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis Asesor WSA Marta Pawłowska Protokolant: Aleksandra Bartczak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 21 lutego 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Legnicy na uchwałę Rady Gminy Ruja z dnia 27 lutego 2009 r. nr XIX/103/09 w przedmiocie uchwalenia regulaminu odprowadzania ścieków na terenie Gminy Ruja stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Prokurator Okręgowy w Legnicy wskazując m.in. na art. 70 ustawy Prawo o prokuraturze złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na uchwałę Rady Gminy Ruja z 30 grudnia 2008 r., nr XVIII/92/08 w sprawie uchwalenia regulaminu odprowadzania ścieków na terenie Gminy Ruja zmienioną uchwałą Rady Gminy Ruja z dnia 27 lutego 2009 r., nr XIX/103/09. Skargą objęto następujące przepisy załącznika do uchwały: § 1, § 2, § 3, § 4 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, § 5 pkt 1 - 9, § 6, § 7 ust. 2, § 9 ust. 1, 2, 3, § 11 ust. 1 i 2, § 12, § 13, § 14, § 15 ust. 1 i 2, § 16, § 17 ust. 1, § 18 ust. 2, 4, 5, § 20 ust. 2 pkt 3, § 24, § 25, § 26, § 27, § 28 ust. 1 i 2.

Skarżący podniósł następujące zarzuty:

I. istotne naruszenie prawa materialnego - art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, (dalej – u.z.z.w. albo ustawa) poprzez wskazanie w § 1 regulaminu, że określa on zasady zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie Gminy Ruja, w tym prawa i obowiązki przedsiębiorcy oraz odbiorców, podczas gdy stosownie do wymienionego przepisu ustawy, regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w wyniku czego doszło do przekroczenia zakresu delegacji ustawowej;

II. istotne naruszenie prawa materialnego - art. 2 pkt. 3, 19 ust. 2, art 27 ust. 1, 4-6 u.z.z.w., oraz § 149 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" poprzez sformułowanie w § 2 regulaminu, bez stosownego upoważnienia ustawowego, definicji pojęć "odbiorcy usług", "wodomierza głównego", "wodomierza dodatkowego", podczas gdy zostały one już zdefiniowane w naruszonych przepisach ustawy, a także przez wprowadzenie bez stosownego upoważnienia ustawowego definicji pojęć: "umowa", "przedsiębiorstwo", "przedsiębiorca" "wodomierz lokalowy", "okres obrachunkowy";

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00