Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 lutego 2023 r., sygn. II SA/Wr 237/22

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis Asesor WSA Marta Pawłowska Protokolant: Starszy asystent sędziego Katarzyna Grott po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 lutego 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Oławie na decyzję Starosty Powiatu Wrocławskiego z dnia 15 listopada 2021 r. Nr 3751/2021 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej uchyla zaskarżoną decyzję w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 3 lutego Nr 348/2020, podjętą na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186; zwana dalej Pr.bud.") oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2096; zwana dalej "K.p.a."), po rozpatrzeniu wniosku P. Sp. z o.o. z/s w W. (dalej "inwestor") z dnia 19 listopada 2020 r., Starosta Powiatu Wrocławskiego odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia budowę stacji bazowej telefonii komórkowej nr [...], na działce nr [...] w I., gmina S.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia opisując przebieg postępowania, organ wskazał m.in., że w dniu 13 grudnia 2019 r. postanowieniem nr 2187/2019 nałożono na inwestora obowiązek doprowadzenia projektu budowalnego do zgodności z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2062; zwana dalej "u.sieci.telekom.") oraz ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi I. (uchwała Rady Gminy Ś. nr [...] z dnia [...] maja 2013 r.), gdyż przedmiotowa stacja nie jest obiektem infrastruktury telekomunikacyjnej o nieznacznym oddziaływaniu, wobec czego nie może być zlokalizowana na działce leżącej na obszarze przeznaczonym w planie zagospodarowania przestrzennego m.in. na cele zabudowy jednorodzinnej. W odpowiedzi w dniu 30 grudnia 2019 r. pełnomocnik inwestora stwierdził, iż planowana inwestycja nie pozostaje w sprzeczności z zapisami miejscowego planu. Ponadto, w dniu 27 stycznia 2020 r. wpłynęło pismo z Urzędu Miejskiego w S., Wydział Gospodarki Przestrzennej i Nieruchomości, w którym poinformowano organ, że projektowana stacja bazowa nie jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, terenu obejmującego obszar zlokalizowany we wsi I. Wobec powyższego, w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy Starosta stwierdził, dokonując oceny przedłożonego projektu budowlanego w zakresie jego zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także wymaganiami ochrony środowiska, że zobligowany był uwzględnić także przepisy u.sieci.telekom. Czyniąc to, w konkluzji organ pierwszej instancji stwierdził, że przedmiotowa stacja bazowa telefonii komórkowej jest bez wątpienia infrastrukturą telekomunikacyjną, lecz jej parametry (czyli łączna wysokość 46,30 m nad poziom terenu, w tym wysokość trzonu równa 45 m) wskazują, że nie może być zaliczona do infrastruktury technicznej o nieznacznym oddziaływaniu, co w świetle art. 46 ust. 2 u.sieci.telekom. wyklucza jej lokalizację na terenie opisanym w planie miejscowym symbolem [...]MN/U przeznaczonym m.in. pod zabudowę jednorodzinną. Mając na uwadze powyższe ustalenia, wobec niewykonania w wyznaczonym terminie obowiązków nałożonych postanowieniem nr 2187/2019 na podstawie art. 35 ust. 3 Pr.bud., Starosta orzekł jak wyżej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00