Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. II SA/Rz 1199/22

Planowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Piotr Godlewski Sędziowie WSA Marcin Kamiński /spr./ AWSA Maria Mikolik Protokolant specjalista Anna Mazurek–Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2023 r. spraw ze skarg Wojewody Podkarpackiego i W. I. na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] lipca 2022 r. nr [...] w przedmiocie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. zasądza od Gminy [...] na rzecz skarżącego Wojewody Podkarpackiego kwotę 480 zł /słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych/ tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego. III. zasądza od Gminy [...] na rzecz skarżącego W. I. kwotę 797 zł /słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Sygn. akt II SA/Rz 1199/22 (II SA/Rz 1698/22)

U Z A S A D N I E N I E

Przedmiotem skarg Wojewody Podkarpackiego i W. I. jest uchwała Rady Gminy [...] (Rada Gminy) z dnia [...] lipca 2022 r. nr [...] w sprawie uchwalenia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, terenu położonego w Gminie [...] (Studium/uchwała studialna).

I. Skarga Wojewody Podkarpackiego (sygn. akt II SA/Rz 1199/22).

1. Wojewoda w swojej skardze zaskarżył ww. uchwałę w całości, domagając się stwierdzenia jej nieważności oraz zasądzenia zwrotu kosztów postępowania.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda stwierdził, że w jego ocenie organy Gminy procedując przedmiotową uchwałę naruszyły tryb i zasady sporządzania studium, co w kontekście art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (u.p.z.p.) powoduje jej nieważność.

Wojewoda wskazał, że Rada Gminy rozpoczęła procedurę związaną z uchwaleniem Studium w oparciu o uchwałę Nr [...] z dnia 11 października 2007 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego w Gminie [...]. Z dniem 21 października 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, która zmieniała terminy przewidziane na dokonywanie uzgodnień określone w art. 25 ust. 1 u.p.z.p. Pierwotne brzmienie tego przepisu stanowiło, iż wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala termin dokonania uzgodnień albo przedstawienia opinii przez organy, o których mowa w art. 11 pkt 5-8 oraz art. 17 pkt 6 i 7, nie krótszy niż 21 dni od dnia udostępnienia projektu studium albo projektu planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Nowe brzmienie ww. przepisu skróciło przedmiotowy termin minimalny wskazując, iż nie może on być krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni od dnia udostępnienia projektu studium albo projektu planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Jednakże przepis przejściowy zawarty w art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej stanowi, że do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, w stosunku do których podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany planu lub studium, a postępowanie nie zostało zakończone do dnia wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe. Biorąc powyższe pod uwagę, w procedowaniu niniejszego Studium zastosowanie mają terminy w brzmieniu dotychczasowym sprzed zmiany, która weszła w życie 21 października 2010 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00