Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. III SA/Kr 815/18
Prawo geologiczne i górnicze
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: SWSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Sędziowie : SWSA Janusz Kasprzycki SWSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 lutego 2023 r. sprawy ze skargi S. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 15 maja 2018 r. znak SKO-GiG-4176-1/18 w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu robót geologicznych I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu na rzecz skarżącego S. M. kwotę 697 zł (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu decyzją z dnia 15 maja 2018 r., znak SKO-GiG-4176-1/18, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.) oraz art. 79 , art. 80 ust.7 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., Prawo geologiczne i górnicze (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2126 ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania S. M. od decyzji Starosty N. z dnia 5 marca 2018 r., znak: [...], o odmowie zatwierdzenia "Projektu robót geologicznych dla pogłębienia istniejącego ujęcia wód podziemnych z utworów trzeciorzędowych studnią wierconą SM-1 zlokalizowaną na działce nr 1 w miejscowości S., gmina G., powiat [...], województwo [...]" – utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.
Powyższa decyzja, która jest przedmiotem skargi, zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Decyzją z dnia 5 marca 2018 r., znak: [...], Starosta N., po ponownym rozpatrzeniu sprawy na skutek decyzji kasacyjnej organu odwoławczego, działając na podstawie art. 80 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (t.j. Dz. U z 2017 r., poz. 2126 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.), orzekł o odmowie zatwierdzenia "Projektu robót geologicznych dla pogłębienia istniejącego ujęcia wód podziemnych z utworów trzeciorzędowych studnią wierconą SM-1 zlokalizowaną na działce nr 1 w miejscowości S., gmina G., powiat [...], województwo [...]". W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji przytoczył art. 79 ust. 1 i 2, art. 3 pkt 2a oraz art. 80 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze – i wskazał, że z przepisów tych wynika, że prace geologiczne (w tym przypadku pogłębienie studni), mogą być wykonywane tylko na podstawie projektu robót geologicznych zatwierdzonego w drodze decyzji przez właściwy organ (w tym przypadku Starostę N.). Skoro zatem art. 3 pkt 2a ustawy wyłącza jej stosowanie tylko przy wykonywaniu otworów wiertniczych do 30 m w celu wykonywania ujęć wód podziemnych na potrzeby poboru tych wód w ilości nie przekraczającej 5 m3 dobę, to wykonanie każdego otworu o głębokości powyżej 30 m, wymaga sporządzenia projektu robót geologicznych i jego zatwierdzenia. Dopiero po uprawomocnieniu się decyzji zatwierdzającej projekt, można przystąpić do planowanych robót geologicznych po wcześniejszym pisemnym zgłoszeniu tych robót m. in. staroście, najpóźniej 2 tygodnie przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót geologicznych. Projekt robót geologicznych przedkładany staroście musi określać m.in. cel zamierzonych robót oraz sposób jego osiągnięcia. W ocenie organu pierwszej instancji, projekt robót geologicznych określający wykonane już roboty nie odpowiada wymaganiom prawa i w tym przypadku organ administracji geologicznej jest zobowiązany odmówić jego zatwierdzenia. Ustawodawca nie pozostawił tu organowi tzw. luzu decyzyjnego (uznaniowości). Prawo geologiczne i górnicze nie przewiduje procedury legalizacyjnej wykonania otworu o głębokości powyżej 30 m bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych. Wykonanie otworu o głębokości powyżej 30 m bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych podlega w myśl art. 140 ustawy opłacie podwyższonej, którą ustala i nalicza właściwy organ nadzoru górniczego (w tym przypadku Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w K.).