Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Kr 1141/22

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Niedźwiedź (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Łoboz Sędzia WSA Magdalena Froncisz po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 14 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi E. K. na uchwałę nr XL/451/2021 Rady Gminy Wielka Wieś z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Wieś, I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 4 ust. 1 zdanie 2, II. zasądza od Gminy Wielka Wieś na rzecz E. K. kwotę 300 złotych (trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wpłynęła skarga Pani E.K. na uchwałę Rady Gminy Wielka Wieś nr XL/451/2021 z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielka Wieś, w zakresie § 4 ust. 1 zd. 2. Zaskarżonej uchwale zarzucono naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:

1) art. 7 oraz art. 94 Konstytucji RP w zw. z art. 4 ust. 2, art. 5 ust. 1 pkt 1-5 oraz 6r ust. 2 d oraz ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g., Dz. U. z 2022 r. poz. 1297 z późn. zm.) - poprzez uzależnienie w § 4 ust. 1 zd. 2 zaskarżonej uchwały odbioru odpadów od ich dostarczenia do drogi publicznej, podczas gdy nałożenie takiego obowiązku na właścicieli nieruchomości wykraczało poza delegację ustawową określoną w art. 4 ust. 2. w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 5 u.c.p.g., albowiem art. 5 ust. 1 pkt 1-5 u.c.p.g. określający obowiązki właścicieli w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach nie przewiduje możliwości nałożenia obowiązku dostarczania odpadów do drogi publicznej na właścicieli nieruchomości, zaś interpretacja upoważnień ustawowych do wydania regulaminów, zwłaszcza w sytuacji, gdy stanowią one źródło obowiązków nakładanych na adresatów nie może być rozszerzająca; z kolei art. 6r. ust. 2d u.c.p.g, określa, iż odbiór odpadów z terenu nieruchomości jest obowiązkiem Gminy, zaś art. 6r ust. 3 u.c.p.g. pozwala jedynie na regulację sposobu i zakresu świadczonych usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych, poprzez nakładanie obowiązków na podmioty odbierające odpady, w żadnym razie zaś nie pozwala na nakładanie obowiązków na właścicieli nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00