Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. III SA/Kr 552/22

Ubezpieczenia

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący S WSA Mariusz Kotulski Sędziowie S WSA Ewa Michna (spr.) ASR WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 15 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi E. Z-Z. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 26 stycznia 2022 r., nr 18/2022/KL w przedmiocie ustalenia obowiązku poniesienia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z 5 lutego 2015 r. Dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie ustalił E. Z. (skarżąca) obowiązek poniesienia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej. Świadczenia te zostały udzielone skarżącej pomimo braku prawa do świadczeń opieki zdrowotnej w dniach: 17 stycznia 2013 r. oraz od 6 do 11 lutego 2013 r. i 23 maja 2013 r. - w łącznej wysokości 4 170,11 zł.

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że w ww. dniach skarżącej zostały udzielone świadczenia opieki zdrowotnej, na podstawie złożonego przez nią pisemnego oświadczenia o przysługującym jej prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, podczas gdy skarżąca nie była osobą uprawnioną do skorzystania z tych świadczeń. Organ wskazał, że ubezpieczenie skarżącej jako zgłoszonego do ubezpieczenia pracownika, wygasło 25 października 2011 r. W konsekwencji skarżąca nie była objęta ubezpieczeniem w momencie udzielania jej świadczeń zdrowotnych w ww. okresie. Ponowne zgłoszenie do ubezpieczenia nastąpiło dopiero 3 czerwca 2013 r.

Jako podstawę prawną wydanej decyzji organ wskazał przede wszystkim na art. 50 ust. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.).

W odwołaniu skarżąca podniosła, że mimo jej prośby, organ nie przesłał jej żadnych dokumentów, w tym stanowiących dowód w sprawie. Nie otrzymała również postanowienia o umorzeniu postępowania i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia. Skarżąca podniosła również, że "nie zostały uwzględnione przesłane przez nią dokumenty potwierdzające zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego, jedynie ważne jakimi dysponował ZUS, wydawane przed wejściem Systemu EWUŚ. Skarżąca podniosła, że postępowanie było prowadzone przewlekle oraz, że w latach 2010-2012 i w 2014 r. otrzymała zaświadczenia, z których wynikało, że przysługuje jej status osoby ubezpieczonej. Skarżąca wskazała, że wykonywanie przez nią pracy na umowę zlecenia nie powinno mieć wpływu na ubezpieczenie studenckie z uwagi na treść art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 66 ust. 1 pkt 1e. Tym samym nie było możliwe aby ubezpieczenie rodzicielskie wygasło samoistnie, jeżeli ZUS posiadał ważną adnotację i ważne zgłoszenie, a jej ojciec nie wyrejestrował jej, gdyż podejmowana przez nią w trakcie studiów praca miała charakter dorywczy. Skarżąca podniosła, że po 2013 r. systemy ZUS i NFZ są sprzeczne i ukazują różne dane osoby ubezpieczonej, jednakże nigdy nie informowano jej o istniejących błędach. Wprawdzie NFZ stwierdził, że nie posiada ona ważnego ubezpieczenia zdrowotnego, jednakże w tym czasie jej ojcu nadal pobierano składki z tytułu ubezpieczenia rodzicielskiego członka rodziny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00