Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Kr 1114/22

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie: WSA Małgorzata Łoboz (spr.) WSA Agnieszka Nawara - Dubiel Protokolant: sekretarz sądowy Anna Frasik-Mazurek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na Uchwałę Nr LXXVIII/2210/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie podjęcia działań kontrolnych dotyczących stanu środowiska w Nowej Hucie stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Pismem z 18 sierpnia 2022 r. Wojewoda Małopolski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Rady Miasta Krakowa nr LXXVIII/2210/22 z 16 lutego 2022 r. w sprawie podjęcia działań kontrolnych dotyczących stanu środowiska w Nowej Hucie (dalej: uchwała).

W skardze podniesiono zarzuty naruszenia art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej: u.s.g.), art. 7 Konstytucji RP, a także art. 376 w zw. z art. 377 i art. 378 oraz art. 379 ustawy z dnia 27 kwietnia 2019 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 ze zm., dalej: P.o.ś.) poprzez podjęcie uchwały z przekroczeniem delegacji ustawowej i nieuprawnione wkroczenie w materię, która nie należy do kompetencji organu stanowiącego gminy. W oparciu o tak sformułowane zarzuty, wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadniając skargę, organ nadzoru zaznaczył, że w normie prawnej zawartej w art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g. nie mieści się nakazanie stosowania konkretnych rozwiązań prawnych ani też załatwienie konkretnej sprawy. Zdaniem wojewody, w takim zakresie uchwała wykracza poza zakres określony powołanym wyżej przepisem. Ustawodawca upoważnił bowiem radę gminy do stanowienia o kierunkach działania wójta, a nie do określenia form działania. Kierunki działania organu, a zatem wytyczne w zakresie postępowania, ze swej istoty stanowić mają o rekomendacji dla określonych działań, natomiast nie powinny przesądzać o ostatecznej ich treści. Zaprzeczeniem tego rodzaju rozumienia wytycznych, zaleceń kierowanych względem organu wykonawczego będzie taka ich redakcja, która wskazuje na obligatoryjną ich treść, a tym samym używanie w ramach uchwały zwrotów i słów wskazujących na ich wiążący charakter względem organu wykonawczego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00