Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. IV SA/Wr 176/22

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska, Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Kamieniecka (sprawozdawca), Asesor WSA Marta Pająkiewicz-Kremis, Protokolant: Specjalista Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 17 listopada 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Ś. na uchwałę Rady Miejskiej w S. z dnia 28 czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy S. stwierdza nieważność postanowień: § 2, § 5 ust. 2 pkt 3, § 8 ust. 2 pkt 1, § 11 ust. 11, § 11 ust. 16, § 12 ust. 3, § 13 ust. 1, § 14 ust. 1, § 17 i § 18 zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę nr [...] Rady Miejskiej w S. z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Strzegom Prokurator Okręgowy w Ś. zarzucił w zakresie:

1. § 2 odnośnie sformułowania "lokale do remontu", § 5 ust. 2 pkt 3, rozdziału XII - § 17 i § 18 - naruszenie art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 61 ze zm.), zwanej dalej u.o.p.l., polegające na unormowaniu w uchwale zasad zawierania umów o remont lokalu przez przyszłego najemcę, co stanowi rażące przekroczenie delegacji ustawowej, a ponadto jest niezgodne z art. 4 ust. 2 u.o.p.l. i rażąco narusza art. 6a - 6e u.o.p.l.; rada gminy została upoważniona do określania w uchwale jedynie wysokości dochodu gospodarstwa domowego, uzasadniającej oddanie w najem lub podnajem lokalu na czas nieoznaczony i najem socjalny lokalu oraz wysokości dochodu gospodarstwa domowego, uzasadniającej stosowanie obniżek czynszu; rada gminy nie jest natomiast upoważniona do odmiennego kształtowania powyższych kryteriów w stosunku do lokali nadających się do remontu; poza tym w art. 6a - 6e u.o.p.l. uregulowano w sposób wyczerpujący obowiązki najemcy i wynajmującego, w szczególności na kim spoczywa obowiązek dokonywania remontów;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00