Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. II SA/Op 230/22

Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia WSA Beata Kozicka Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 listopada 2022 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w K. na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 29 czerwca 2022 r., nr IN.I.7721.6.5.2022.AŻ w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Namysłowskiego z dnia 26 kwietnia 2022 r., nr AB.6743.116.2022.MH, 2) umarza postępowanie administracyjne, 3) zasądza od Wojewody Opolskiego na rzecz skarżącej A Sp. z o.o. w K. kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A Sp. z o.o. w K., reprezentowanej przez pełnomocnika adwokata Ł. K., zwanej dalej także skarżącą, jest decyzja Wojewody Opolskiego z dnia 29 czerwca 2022 r., nr IN.I.7721.6.5.2022.AŻ, zwanego dalej organem odwoławczym lub Wojewodą, utrzymująca w mocy decyzję Starosty Namysłowskiego z dnia 26 kwietnia 2022 r., nr AB.6743.116.2022.MH, zwanego dalej także organem pierwszej instancji, w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego.

Wydanie zaskarżonej decyzji poprzedzał następujący stan faktyczny.

W dniu 20 kwietnia 2022 r. skarżąca zgłosiła organowi pierwszej instancji zamiar zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego z gabinetu kosmetycznego na punkt pobrań materiału biologicznego, w lokalu położonym w N. przy ul. [...], na działce oznaczonej geodezyjnie [...]. Do zgłoszenia skarżąca załączyła oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zaświadczenie wydane przez Burmistrza Namysłowa dotyczące przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Namysłów, na którym znajduje się przedmiotowy obiekt, projekt zmiany sposobu użytkowania lokalu usługowego (gabinet kosmetyczny) na punkt pobrań materiału biologicznego. Organ pierwszej instancji opisaną wyżej decyzją z dnia 26 kwietnia 2022 r., działając na podstawie art. 71 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), zwanej dalej P.b., wniósł sprzeciw od tego zgłoszenia ze względu na niezgodność inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wskazano, że lokal, w którym ma być prowadzony punkt pobrań materiału biologicznego położony jest na terenie oznaczonym w planie jako "E.3U" - teren zabudowy usługowej. Stosownie do § 484 ust. 2 pkt 2 planu miejscowego funkcję usługową terenu należy rozumieć jako obiekty, budynki i lokale użytkowe przeznaczone na potrzeby handlu, gastronomii, usług (jak: usługi biurowe i konferencyjne, usługi związane z działalnością twórczą i projektową, usługi związane z obsługą firm, usługi finansowe, usługi rzemiosła), drobnej produkcji typu piekarnia, cukiernia, administracji oraz innych podobnych funkcji, a także obiekty i urządzenia budowlane związane z tą zabudową. Na terenie tym dopuszcza się stacje obsługi pojazdów oraz myjnie samochodowe. Analiza planu dokonana przez organ pierwszej instancji wykazała, że laboratoria o podobnym zakresie działania zlokalizowane są na obszarach, na których przewidziano zabudowę posiadająca funkcję usługową z zakresu służby zdrowia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00