Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. II SA/Kr 1077/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Piotr Fronc po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi T. C. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia 24 czerwca 2022 r. nr WS-VI.7534.3.26.2022.KP w przedmiocie odmowy zwrotu nieruchomości skargę oddala

Uzasadnienie

Starosta Krakowski decyzją z dnia 16 grudnia 2021 r. nr GN.II.6821.1.29.2014.AP działając na podstawie art. 136 ust. 3 i art. 137 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 K.p.a. orzekł o odmowie zwrotu nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków, w granicach wywłaszczonej parceli 1. kat. [...] b. gm. kat. M. - na rzecz: G. P.-w 2/20 cz., T. P. w 2/20 cz., T. C. w 4/20 cz., R. C. w 1/15 cz., H. C. w 1/15 cz., M. C. w 1/15 cz., Z. C. w 4/20 cz., M. S. w 1/60 cz., A. C. w 1/60 cz. i P. C. w 1/60 cz. W uzasadnieniu organ wskazał, że orzeczeniem Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krakowie z dnia 21 kwietnia 1951 r. wywłaszczono na rzecz Skarbu Państwa na cele budowy kombinatu Nowej Huty i budowy Miasta Nowa Huta m.in. parcelę l. kat. [...] b. gm. kat. M. stanowiącą własność A. C. z L. vel J. . W toku postępowania Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 15 maja 2003 r. orzekł o odmowie zwrotu nieruchomości oznaczonej jako części działek: nr [...] i nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków w granicach wywłaszczonych parcel: l. kat. [...] i l. kat. [...] b. gm. kat. M. na rzecz spadkobierców A. C.. Od niniejszej decyzji wnioskodawcy wnieśli odwołanie do Wojewody Małopolskiego. Decyzją z dnia 28 listopada 2003 r. nr Wojewoda Małopolski uchylił zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 maja 2003 r. w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. W niniejszej decyzji organ II instancji wskazał, że celem wywłaszczenia w mniejszej sprawie była budowa Kombinatu Nowa Huta i Miasta Nowa Huta. To szerokie określenie celu powoduje potrzebę jego indywidualnego uściślenia przez organ orzekający w sprawie zwrotu w konkretnym przypadku. Należy stwierdzić, iż realizacja na działce 1. kat. [...] (...) fragmentu budynku liceum i Sali gimnastycznej (...) jest realizacją celu wywłaszczenia - budowy Miasta Nowa Huta i otoczenia Kombinatu Nowa Huta. Okoliczność ta nie przesądza jednak bezspornie o fakcie, iż przedmiotowa nieruchomość nie stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Decyzją z dnia 6.09.2013 r. Wojewoda Małopolski stwierdził, że Gmina Kraków nabyła z dniem l stycznia 1996 r. z mocy prawa nieodpłatnie prawo własności mienia Skarbu Państwa, obejmującego nieruchomość oznaczoną jako działka ewidencyjna nr [...] o pow. 0,3315 ha poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków. Organ stwierdził, że przesłankami zwrotu nieruchomości są wystąpienie przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobierców z wnioskiem o zwrot, objęcie instytucją zwrotu tylko nieruchomości wywłaszczonej (lub jej części), tj. nieruchomości, w stosunku do których Skarb Państwa lub określona jednostka samorządu terytorialnego nabyła prawo rzeczowe w drodze instytucji wywłaszczenia za odszkodowaniem, jak również nabytej w oparciu o przepisy ustaw enumeratywnie wymienionych w art. 216 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zbędność nieruchomości wywłaszczonej na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu, w rozumieniu przepisu art. 137 ust. 1 ustawy, który formułuje legalną definicję stanu zbędności nieruchomości na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Aby nieruchomość mogła zostać zwrócona, wszystkie wyżej przedstawione przesłanki muszą zaistnieć łącznie. Dokonane w sprawie ustalenia bez wątpienia dowodzą, iż pierwsze dwie przesłanki zwrotu zostały spełnione, bowiem wnioskodawcy są spadkobiercami poprzedniego właściciela, a wywłaszczenie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa nastąpiło na podstawie decyzji Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krakowie z dnia 21 kwietnia 1951 r. na podstawie art. 23 i 39 dekretu z dnia 26 kwietnia 1949 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych. Dla stwierdzenia, czy i trzecia przesłanka zwrotu została spełniona, należało w prowadzonym postępowaniu o zwrot wywłaszczonej nieruchomości dokonać oceny zbędności nieruchomości dla celu wywłaszczenia określonego w decyzji o wywłaszczeniu, w świetle wskazanego wyżej przepisu art. 137 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Orzeczenie o wywłaszczeniu nieruchomości Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krakowie z dnia 21 kwietnia 1951 r. w sposób ogólny określiło cel wywłaszczenia jako budowa kombinatu Nowej Huty i budowa Miasta Nowa Huta. Wywłaszczenie zgodnie z treścią powyższego orzeczenia nastąpiło na wniosek Pełnomocnika dla Spraw Wywłaszczeniowych Przedsiębiorstwa Państwowego Wyodrębnionego Nowa Huta w Krakowie z dnia 12.07.1950 r. na podstawie dekretu z dnia 26.04.1949 r. W toku postępowania odnaleziono oryginał powyższego orzeczenia a także ustalono, że nie zachowała się żadna dokumentacja, która by pozwoliła ustalić, na jakie konkretne cele miała być wywłaszczona nieruchomość. Dekret, a dokładniej jego znowelizowany art. 40 ust. l stanowił, że orzeczenie o wywłaszczeniu przenosi prawo własności nieruchomości na rzecz wywłaszczającego z dniem zgłoszenia wniosku o wywłaszczenie. Oznacza to, że nie można wykluczyć, iż rozpoczęcie inwestycji stanowiącej cel wywłaszczenia, mogło nastąpić zanim w ogóle doszło do wydania decyzji wywłaszczeniowej. Ugruntowany w doktrynie jest pogląd, że cel wywłaszczenia w decyzji często jest określony w sposób ogólnikowy bądź też brakuje nawet określenia przeznaczenia nieruchomości, niezbędna jest w takich przypadkach prawidłowa ocena przeznaczenia nieruchomości na podstawie tych samych kryteriów co jej niezbędność w postępowaniu wywłaszczeniowym. Będzie to w szczególności analiza przeznaczenia gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, obowiązującym w czasie wydania decyzji wywłaszczeniowej oraz analiza dokumentacji dołączonej obowiązkowo do wniosku o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, a w szczególności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji i decyzji o zatwierdzeniu planu realizacyjnego (T. Woś, Wywłaszczanie nieruchomości i ich zwrot, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2010, str. 362). Najstarszym planem dla Krakowa Nowej Huty powstałym po II wojnie światowej jest Plan Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa zatwierdzony Uchwałą Nr 117/VII/67 Prezydium Rady Narodowej m. Krakowa z dnia 31 marca 1967 r. W celu odnalezienia akt wywłaszczeniowych, tj. dokumentacji technicznej, planów realizacyjnych, pozwoleń na budowę, dzienników budowy, protokołów zdawczo-odbiorczych, dotyczących inwestycji polegającej na budowie miasta Nowa Huta powstałych przed datą wywłaszczenia w toku odrębnych postępowań zwrócono się do Archiwum Zakładowego Starostwa Powiatowego w Krakowie, Archiwum Zakładowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, Archiwum Zakładowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Referatu Archiwum Urzędu Miasta Krakowa oraz Archiwum Narodowego w Krakowie. W Archiwum Zakładowym Starostwa Powiatowego w Krakowie znajdują się jedynie akta byłego Urzędu Rejonowego w Krakowie z lat 1990-1998. W Archiwum Zakładowym Urzędu Marszałkowskiego w wyniku przeprowadzonej kwerendy nie stwierdzono akt powstałych przed 1952 r. dotyczących inwestycji polegających na budowie Miasta Nowa Huta. W Archiwum Zakładowym Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego również nie odnaleziono przedmiotowych akt, wskazano natomiast kierunek dalszych poszukiwań, tj. Archiwum Państwowe w Krakowie oraz Archiwum Zakładowe Urzędu Miasta Krakowa. Natomiast w zasobach Archiwum Urzędu Miasta Krakowa znajdują się akta dotyczące budowy osiedli mieszkaniowych w Nowej Hucie od roku 1954 r. W niekompletnie zachowanych zespołach akt Archiwum Państwowego w Krakowie znajdują się m.in. projekty infrastruktury technicznej poszczególnych osiedli mieszkaniowych, tj. projekty kanalizacji i oczyszczalni dla miasta Krakowa i Nowej Huty z lat 1948-1949 czy projekt szczegółowy magistrali wodociągowej dla miasta Nowa Huta, analiza do kosztorysów Osiedle B-2. W dniu 4 października 2012 r. upoważniony pracownik dokonał kwerendy akt Dyrekcji Budowy Miasta Nowa Huta z lat 1949-1965 w Oddziale V Archiwum Państwowego w Krakowie. W wyniku powyższego uzyskano plan Miasta Nowa Huta wykonany w dniu 30 grudnia 1952 r. Wynika z niego, iż nieruchomość zawnioskowana do zwrotu nie była wówczas zagospodarowana. Z Archiwum Akt Nowych w Warszawie pozyskano dokumenty dotyczące wywłaszczenia nieruchomości pod budowę Miasta Nowa Huta. Dokumenty te były przechowywane w zespole akt Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, której zezwolenie, zgodnie z art. 13 ust. 3 pkt l dekretu z dnia 26 kwietnia 1949 r., było potrzebne do złożenia wniosku o wywłaszczenie. Ustalono, że pismem z dnia 7.06.1950 r. Zakład Osiedli Robotniczych Delegatura dla miasta Nowa Huta w Krakowie wystąpił do Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w Warszawie o udzielenie zezwolenia na nabycie nieruchomości nieobjętych artykułem 3-m dekretu z dnia 26.04.1949 r., a położonych na terenie zabudowy miasta Nowa Huta w granicach oznaczonych na załączonych egzemplarzach mapy z wyłączeniem enklaw. Analizując powyższą dokumentację organ ustalił, że przedmiotem wniosku o wywłaszczenie był obszar 1096 ha. Jako cel wywłaszczenia wskazano budowę miasta Nowa Huta. Poza ogólnie określonym celem wywłaszczenia nie sprecyzowano jakie konkretnie inwestycje miały być zrealizowane na nabytym przez Skarb Państwa terenie. Ponadto, również z treści zezwolenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w Warszawie wydanego w dniu 6 lipca 1950 r. można tylko wskazać jako cel wywłaszczenia budowę Miasta Nowa Huta. Unormowania dekretu nie przewidywały szczegółowego określenia celu wywłaszczenia, lecz nakazywały jedynie określać go w sposób ogólny. W praktyce regułą było określenie celu wywłaszczenia jako realizacja narodowych planów gospodarczych, jedynie wyjątkowo precyzowano bliżej rodzaj inwestycji i dotyczyło to wywłaszczeń przeprowadzanych w stosunku do niewielkich ilości nieruchomości. Nigdzie w obowiązujących wówczas przepisach nie został skatalogowany rodzaj inwestycji obejmowanych narodowymi planami gospodarczymi, co pozwala na twierdzenie, że realizacja tych planów była równoznaczna z zamierzeniami ich wykonawców. Tym samym wywłaszczenie na cel realizacji narodowych planów gospodarczych należy rozumieć w sposób ogólny i dlatego można przyjąć, że obejmuje on wszelkie inwestycje, zrealizowane dla zaspokojenia potrzeb ogółu społeczeństwa, w szczególności, wobec braku innych dowodów pozwalających na sprecyzowanie celu wywłaszczenia przedmiotowej nieruchomości. Budowa Miasta Nowa Huta była inwestycją specyficzną w skali kraju, a o ile cel wywłaszczenia powinien być wskazany konkretnie to należy mieć na uwadze, że postępowanie o zwrot nieruchomości jest odrębnym postępowaniem od postępowania wywłaszczeniowego. Nie można poprzez ewentualne zaniedbania formalne w procesie wywłaszczenia wywodzić skutku dla postępowania o zwrot nieruchomości, ponieważ celem postępowania o zwrot nieruchomości jest ustalenie czy faktycznie na nieruchomości zawnioskowanej do zwrotu została zrealizowana inwestycja będąca celem wywłaszczenia oznaczonym w decyzji o wywłaszczeniu znajdującej się w obrocie prawnym. Wobec powyższego konkretny cel wywłaszczenia, który mieścił się pod pojęciem narodowych planów gospodarczych, w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości, ustalono na podstawie dokumentów wytworzonych już po dacie wywłaszczenia. Z Archiwum Państwowego w Krakowie pozyskano dokument "Założenia programowe Miasta Nowa Huta, Aktualizacja 1955 r." sporządzony przez Zakład Osiedli Robotniczych w 1950 r. i zatwierdzony przez przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w maju 1950 r. Z treści ww. dokumentu wynika, że na jego podstawie sporządzono plan generalny Miasta Nowa Huta, który po rozpatrzeniu przez Prezydium Rządu w kwietniu 1951 r. zaakceptowany został przez Biuro Polityczne KC PZPR. Jest to jedyny dokument sprzed daty wywłaszczenia, który w sposób szczegółowy określa przeznaczenie nieruchomości wywłaszczonych pod budowę miasta Nowa Huta. Do zgromadzonego materiału dowodowego dołączony jest powyższy dokument zaktualizowany na l maja 1955 wraz z załącznikiem graficznym datowanym na 31.10.1956 r. - Plan Generalny Miasto Nowa Huta. Powyższe "Założenia..." na wstępie opisują ogólny plan zagospodarowania przestrzennego. W dalszej części znajdują się rozdziały zawierające program budownictwa mieszkaniowego i socjalnego oraz urządzeń komunalnych i uzbrojenia terenu, a także oświaty i szkolnictwa. Powyższy dokument stanowi aktualizację założeń z 1951 r. Opracowanie uzupełnione jest natomiast o tzw. nałożenia programowe", tj. obiekty postulowane dla realizacji, wynikające z analizy potrzeb Miasta. W części pt. "Oświata i szkolnictwo" strony 35-54 w podpunkcie dotyczącym szkół podstawowych jest zawarty opis zamierzeń dotyczących budowy ośrodków edukacyjnych w nowopowstającym mieście Nowa Huta. "Ministerstwo Oświaty uważa, że wskazany jest dla M. N. H. typ szkoły 15 izbowej t.j. szkoły dwuciągowej z jednym oddziałem dodatkowym o 600 miejscach, o kubaturze 10800 m2 na działce 1,25 ha. (...) Niedoboru w ilości 2 200 miejsc nie jesteśmy w stanie pokryć na terenie osiedli realizowanych w I etapie budowy M.N.H. do ul. [...] i przenosimy go poza ul. [...], aczkolwiek Ministerstwo Oświaty zastrzega się, że uczniowie szkół podstawowych nie powinni przechodzić przez ruchliwe arterie jaką niewątpliwie będzie ul. [...] rozgraniczająca teren M.N.H. na 2 etapy realizacyjne. (...) fakt istnienia jednej tylko szkoły średniej ogólnokształcącej na terenach I etapu budowy M.N.H. skłania do łączenia szkół podstawowych ze średnimi ogólnokształcącymi w szkoły typu 11-latek (...)." Natomiast w podpunkcie dotyczącym szkolnictwa średniego wskazano, że "wg przeprowadzonych uzgodnień z Min. Oświaty programuje się, że cała ilość miejscowej młodzieży w wieku od 14 do 17 lat objęta będzie nauczaniem przez szkolnictwo średnie: ogólnokształcące i zawodowe. (...) Dla II etapu budowy MNH programujemy 10 szkół podstawowych. Zakładając, że będą to wszystkie szkoły typu 11-latek otrzymamy możność umieszczenia w nich 2 800 młodzieży klas licealnych. Pozostanie nam przeto ilość: 4 440 - 2 800 = l 640 miejsc. Z kolei w części pt. "Zieleń" strony 198-202 na samym wstępie wskazano, że " Tereny zielone w MNH programuje się jako zieleń urządzoną na: 1. terenach zieleni zaliczonych do osiedleńczych 2. terenach zieleni niezaliczanych do osiedleńczych. Ponadto programuje się zieleń nieurządzoną oraz zieleń niedostępną dla ogółu mieszkańców jak tereny kultury fizycznej, zieleń przy szpitalach, żłobkach, przedszkolach, szkołach, zieleń wewnątrzblokową, zieleń izolacyjną od zakładów przemysłowych ". Z pisma Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa z dnia 23 października 2020 r. wynika że teren odpowiadający działce nr [...], poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków od 17.04.1967 r. - 19.08.1977 r. podlegał ustaleniom obowiązującego Ogólnego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa zatwierdzonego Uchwałą Nr 117/VII/67 Prezydium Rady Narodowej m. Krakowa z dnia 31 marca 1967 r. i znajdował się w Terenie przeznaczonym pod szkoły podstawowe oznaczonym na rysunku planu symbolem - F 93 MW oraz Terenie przeznaczonym pod zieleń parkową oznaczonym na rysunku planu symbolem - F 91 ZP. W części opisowej powyższego planu dotyczącej Dzielnicy Bilansowej F wskazano, że "Nowozrealizowany zespół zabudowy wielorodzinnej przeznaczony jest do adaptacji przy czym ewentualność zwiększenia intensywności zabudowy uzależniona jest od wyników rewizji szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego zespołu osiedli ABCD. Rewizja ma na celu między innymi sprawdzenie programu usług podstawowych". Powyższy dokument potwierdza planowane w Założeniach Programowych Miasta Nowa Huta zagospodarowanie zawnioskowanych do zwrotu części działek. Do akt niniejszego postępowania pozyskano dokumentację dotyczącą budowy budynku szkoły i przylegającej do niej infrastruktury sportowej. W celu ustalenia czy nieruchomość stała się zbędna na cel wywłaszczenia określony w orzeczeniu o wywłaszczeniu oraz doprecyzowany na podstawie powyższych dokumentów, tut. Urząd pozyskał z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w Warszawie zdjęcia lotnicze wykonane w latach 1961-2004 przedstawiające przedmiotowy teren. Na pozyskane materiały fotogrametryczne naniesiono mapę ewidencyjną wraz z zaznaczonym przebiegiem granic działki nr [...] pół. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków. Na zdjęciach wykonanych w dniach: 01.06.1961 r. i 26.07.1962 r. na wywłaszczonym terenie widoczne jest pole uprawne. Nieruchomość wygląda na użytek rolny i ma zapewniony dostęp do asfaltowej drogi. Zdjęcia wykonane w dniach: 17.11.1969 r. i 14.09.1970 r. przedstawiają odmienny sposób zagospodarowania nieruchomości zawnioskowanej do zwrotu. Widoczny jest budynek szkoły wraz z dobudowaną salą gimnastyczną oraz na dziedzińcu ukazały się fundamenty dla infrastruktury sportowej. Przed budynkiem widoczny jest zadbany zieleniec. Sposób umiejscowienia gmachu szkoły jest taki jak na planie realizacyjnym z 1972 r. Usytuowanie budynku szkoły w taki sposób jaki przedstawiał plan z 1964 r. nie było możliwe, ponieważ jak już wskazano wyżej Wydział Budownictwa, Urbanistyki i Architektury Prezydium Rady Narodowej w Krakowie zaopiniował pozytywnie usytuowanie obiektu szkolnego według alternatywy I, tj. równolegle do ul. [...]. Fotografia wykonana w dniu: 22.08.1975 r. obrazuje jedynie część nieruchomości zawnioskowanej do zwrotu. Sposób zagospodarowania nie zmienił się znacząco - boiska przynależące do szkoły wyglądają na utwardzone. Kolejne zdjęcia wykonane w latach późniejszych, tj. 27.06.1976 r., 04.05.1982 r., 30.04.1987 r., 24.09.1993 r., 25.08.1996 r., 10.05.1998 r., 06.09.2003 r. i 14.04.2004 r. dowodzą, że stan zagospodarowania zawnioskowanej do zwrotu działki nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków nie zmienił się znacząco w okresie ok. 30 lat. W dalszym ciągu stanowiła teren zadbany i zagospodarowany. Nie ulega wątpliwości, że obszar ten na przestrzeni lat był zabudowany budynkiem szkoły wraz z infrastrukturą sportową przeznaczoną na potrzeby przeprowadzenia zajęć z wychowania fizycznego dla uczniów. Zieleniec przed budynkiem szkoły stał się bardziej okazały ze względu na wzrost drzew stanowiących izolację od ulicy. Również zieleń okalająca boiska rozrosła się. Dla potrzeb prowadzonego postępowania niezbędne było również pozyskanie informacji na temat obciążeń przedmiotowej działki prawami obligacyjnymi, bądź rzeczowymi na rzecz osób trzecich. Pismem z dnia 16 września 2014 r. Urząd Miasta Krakowa poinformował, iż brak jest informacji, by nieruchomość oznaczona jako działka nr [...] pół. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków obciążona była prawami obligacyjnymi oraz prawami rzeczowymi na rzecz osób trzecich. Decyzją Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 30.10.2013 r. orzeczono o umorzeniu postępowania w sprawie ustanowienia prawa trwałego zarządu na rzecz XVI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. W niniejszym orzeczeniu wskazano, że uchwałą nr LXXII/1052/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 24 kwietnia 2013 r. utworzono Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 19 w Krakowie, os. W. l przez połączenie Gimnazjum nr 45 w Krakowie i XVI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. Siedzibą Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 19 w Krakowie jest os. [...]. Następnie pismem z dnia 19 listopada 2014 r. Urząd Miasta Krakowa poinformował, że na podstawie zarządzenia nr 2856/2013 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 3 października 2013 r. rolę wynajmującego dla dwóch lokali mieszkalnych znajdujących się w części budynku użytkowego położonego na os. [...] w Krakowie (budynek po zlikwidowanym Liceum Ogólnokształcącym nr XVI) powierzono Zarządowi Budynków Komunalnych. Pismem z dnia 11 czerwca 2015 r. Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie poinformował, że działka nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków zabudowana jest budynkiem użytkowo-mieszkalnym wykorzystywanym na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w oparciu o umowę użyczenia z dnia 14 kwietnia 2015 r. oraz wynajmowanym na rzecz osób fizycznych w zakresie usytuowanych w ww. budynku dwóch lokali mieszkalnych. Z kolei pismem z dnia 14 marca 2018 r. Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie poinformował, że Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie zajmuje jeden lokal użytkowy na podstawie umowy użyczenia z dnia 14.04.2015 r. z przeznaczeniem na cele stacjonowania Oddziału Prewencji Policji w Krakowie. Z kolei dwa lokale mieszkalne zostały wynajęte osobom fizycznym na podstawie umów najmu z dnia 22.10.1999 r. oraz z dnia 22.10.1997 r. Ponadto ZBK poinformował, iż lokale mieszkalne znajdują się w północnej części budynku na os. [...] w Krakowie na terenie działki nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków. Natomiast pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r. Urząd Miasta Krakowa poinformował, że iż brak jest informacji, aby nieruchomość oznaczona jako działka nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków obciążona była prawami obligacyjnymi oraz prawami rzeczowymi na rzecz osób trzecich. Ponadto UMK wskazał, iż przedmiotowa nieruchomość pozostaje w zarządzie Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie. Pismem z dnia 6 listopada 2019 r. Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie poinformował, że dwa lokale mieszkalne znajdujące się w budynku na os. [...] zostały wynajęte osobom fizycznym. Niniejszą informację Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie potwierdził pismem z dnia 20 listopada 2020 r. Z kolei pismem z dnia 25 stycznia 2021 r. Urząd Miasta Krakowa poinformował, że działka nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków zabudowana jest budynkiem pozostającym od dnia l marca 2019 r. w zarządzie Miejskiego Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie. W dniu 12 marca 2021 r. przeprowadzona została rozprawa administracyjna połączona z oględzinami nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...] poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków, w granicach wywłaszczonej parceli l. kat. [...] b. gm. kat. M. . W protokole czytamy, że "granice działki są niewidoczne w terenie. Przedmiotowa nieruchomość ma kształt zbliżony do równoległoboku. Granica wschodnia przebiega w zieleńcu i przecina go pionowo mniej więcej w 1/3 odległości od budynku do ulicy B. . Granica północna przecina budynek mniej więcej w 1/3 odległości od krótszej ściany północnej, asfaltowe fragmenty byłego boiska aż do ogrodzenia. Granica południowa przecina budynek oraz mniejszy asfaltowy fragment byłego boiska aż do ogrodzenia. Granica zachodnia biegnie po ogrodzeniu wykonanym z przęseł metalowych ze słupkami zabetonowanymi i podwyższonymi siatką. Na przedmiotowej nieruchomości znajduje się fragment terenu zielonego zagospodarowanego krzewami i drzewami ze skoszoną trawą od strony ul. B. przed szkołą, fragment budynku będącego przed laty Liceum XVI (wg uwagi strony był tu później komisariat policji), po drugiej stronie budynku znajduje się w części teren zielony porośnięty wysoką i nieskoszoną trawą, prawie całe jedno z asfaltowych boisk oraz mniejsza część drugiego boiska asfaltowego, 3 drzewa liściaste i świerk obok ogrodzenia oraz ogrodzenie metalowe z podwyższeniem wykonanym z siatki metalowej. Wg wnioskodawczyń teren jest ogrodzony, ale furtka jest niezabezpieczona, a teren jest opuszczony" Powyższe ustalenia stanowią dowód na to, że na zawnioskowanej do zwrotu nieruchomości zrealizowano cel wywłaszczenia określony jako budowa Miasta Nowa Huta, następnie doprecyzowany jako teren przeznaczony pod szkołę podstawową i zieleń parkową. Należy wskazać, iż zieleniec usytuowany przed fasadą gmachu dawnej szkoły stanowi teren zagospodarowany, zadbany i uporządkowany. Zdaniem organu wystarczy jedynie doświadczenie życiowe, aby móc wywieść, że w nowopowstałym mieście oprócz budowy budynków mieszkalnych konieczne jest posadowienie także infrastruktury służącej mieszkańcom okolicznych osiedli takich jak: szkoły, zieleńce, garaże, pawilony handlowe, parki i obiekty rekreacyjne oraz sportowe. W podobnym tonie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 kwietnia 2020 r. sygn. akt I OSK 1116/19 wskazując, że " W przypadku realizacji dużej inwestycji, na poszczególnych jej etapach może dochodzić do zmian w projektach zagospodarowania poszczególnych części terenu, stanowiących o realizacji osiedla. W przypadku planowania inwestycji polegającej na budowie osiedla mieszkaniowego inwestycja ta nie ogranicza się tylko do budowy budynków mieszkalnych, ale obejmuje również całą infrastrukturę tego osiedla w postaci budynków handlowych, usługowych oraz urządzeń towarzyszących jak również takie obiekty jak szkoły, przedszkola, żłobki, ośrodki zdrowia, ciągi komunikacyjne, parkingi, tereny sportowe, rekreacyjne, tereny zieleni osiedlowej, ale również sieci wodociągowe, kanalizacyjne, ciepłownicze itp. ". Zgromadzone w postępowaniu materiały i dowody, przedstawione wyżej, w ocenie organu pozwalają stwierdzić, iż na zawnioskowanej do zwrotu nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], poł. w obr. [...] jedn. ewid. [...] m. Kraków w granicach wywłaszczonej parceli l. kat. [...] b. gm. kat. M. , cel wywłaszczenia określony jako budowa Miasta Nowa Huta i Kombinatu Nowej Huty, uszczegółowiony jako terenie przeznaczony pod szkoły podstawowe oraz teren przeznaczony pod zieleń parkową został zrealizowany, zatem przedmiotowa nieruchomość nie stała się zbędna dla tego celu w rozumieniu art. 137 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami i dlatego należało orzec o odmowie jej zwrotu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00