Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. II SA/Bd 647/22

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Piechowiak Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) sędzia WSA Grzegorz Saniewski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 listopada 2022 r. sprawy ze skargi G. K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] kwietnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

Uzasadnienie

Dnia 25 marca 2022 r. Rada Miejska w Solcu Kujawskim podjęła uchwałę nr XLIII/331/22 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Solec Kujawski w 2022 roku, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr 59/2022 z dnia 26 kwietnia 2022 r. Wojewoda Kujawsko-Pomorski stwierdził nieważność ww. uchwały w części dotyczącej: załącznika nr 1 do Programu stanowiącego Wniosek o uzyskanie skierowania na zabieg związany z zapobieganiem i ograniczeniem bezdomności zwierząt w ramach Programu; załącznika nr 2 do Programu stanowiącego Skierowanie na zabieg związany z zapobieganiem i ograniczaniem bezdomności zwierząt w ramach Programu; oraz § 9 ust. 7 Programu. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie organ nadzoru podniósł, że ww. załączniki nr 1 i 2 do Programu oraz § 9 ust. 7 Programu, odnoszący się w swoich zapisach do tychże załączników do Programu, wykraczają poza upoważnienie ustawowe określone dla rady gminy w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 572, dalej powoływanej jako "uoz"). Podniósł jednocześnie, że Rada Miejska uchwalając powyższe zapisy wkroczyła w kompetencje wykonawcze przypisane w art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559, dalej jako "usg") organowi wykonawczemu. Jak wskazał Wojewoda, sferę sposobu wykonania uchwały na płaszczyźnie czynności prawnych, techniczno-organizacyjnych jak i egzekwowania norm rada gminy winna bowiem pozostawić organowi wykonawczemu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00