Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 marca 2022 r., sygn. VII SA/Wa 1855/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Sawczuk, , Sędzia WSA Artur Kuś, Sędzia WSA Izabela Ostrowska (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 2 marca 2022 r. sprawy ze skarg K R oraz M W i P T na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargi
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] lipca 2021 r., Nr [...],[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "organ II instancji", "[...]WINB") na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, dalej: "k.p.a.") oraz art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania K. T. od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: "organ I instancji", "PINB [...]") z dnia 14 grudnia 2019 r., Nr [...], nakazującej rozbiórkę rozbudowanej części budynku mieszkalnego - utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu II instancji.
Z akt postępowania administracyjnego wynika, że w dniu 22 czerwca 2017 r. do PINB [...] wpłynęło pismo K. T. (dalej: "wnioskodawczyni"), w którym zwróciła się o podjęcie czynności kontrolnych w sprawie robót prowadzonych na nieruchomości przy ul. [...]. W związku z powyższym zgłoszeniem w dniu 5 września 2017 r. przedstawiciel organu powiatowego przeprowadził oględziny, w trakcie których ustalono, że na terenie przedmiotowej nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny o dwóch kondygnacjach nadziemnych, dwulokalowy, podpiwniczony. Od strony zachodniej budynku w poziomie parteru stwierdzono istniejący zabudowany taras przynależny do lokalu nr [...] o wymiarach (zmierzonych od ściany pomiędzy nieruchomościami [...]) 7,58 m szerokości, 2,96 m długości i 0,84 m wysokości. Grubość ścianki ceglanej między nieruchomościami to 17 cm. Na przedmiotowym tarasie wykonano lekką drewnianą konstrukcję, na której umieszczono zadaszenie z płyty falowanej z włókien szklanych (konstrukcja o rozpiętości 6,97 m i długości tarasu oraz wysokości od 2,44 m do 2,73 m). W trakcie kontroli nie przedstawiono zatwierdzonego projektu budowlanego przedmiotowego budynku, a jedynie inwentaryzację (bez pieczątek urzędu). W inwentaryzacji datowanej na rok 1969, przedmiotowy taras posiada schody zejściowe obecnie zabudowane oraz jest krótszy od obecnego o około 50 cm od strony południowej. Następnie, pismem z dnia 27 września 2017 r. PINB [...] zwrócił się do Wydziału Architektury i Budownictwa dla Dzielnicy [...] o wskazanie, czy organ administracji architektoniczno-budowlanej wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, bądź przyjął zgłoszenie zamiaru wykonania opisanych prac budowlanych. W odpowiedzi poinformował organ powiatowy, że w aktach archiwalnych nie odnaleziono dokumentacji dotyczącej zamiaru wykonania powyższych prac. Stąd też w dniu 9 stycznia 2018 r. przeprowadzono ponowne oględziny omawianej nieruchomości. W trakcie przedmiotowych czynności stwierdzono zmiany w przedmiocie werandy w stosunku do stanu opisanego w protokole z kontroli przeprowadzonej w dniu 5 września 2017 r., które szczegółowo opisano w protokole.