Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 marca 2022 r., sygn. III SA/Łd 10/22
Prawo miejscowe
Dnia 30 marca 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Kowalska, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Asesor WSA Anna Dębowska (spr.), , Protokolant asystent sędziego Agata Zarychta, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2022 roku sprawy ze skargi Gminy Sokolniki na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 2 listopada 2021 roku nr PNIK-I.4131.742.2021 w przedmiocie nadania nazwy drodze wewnętrznej położonej w miejscowości Stary Ochędzyn oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z 2 listopada 2021 r., nr PNIK-I.4131.742.2021, wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.), zwanej dalej "u.s.g.", Wojewoda Łódzki stwierdził nieważność uchwały nr XXXVI/233/21 Rady Gminy Sokolniki z 29 września 2021 r. w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej położonej w miejscowości Stary Ochędzyn.
W uzasadnieniu Wojewoda Łódzki podniósł, że zawiadomieniem z 8 października 2021 r. zawiadomił Radę Gminy Sokolniki o wszczęciu postępowania nadzorczego w sprawie kontroli legalności uchwały nr XXXVI/233/21 Rady Gminy Sokolniki z 29 września 2021 r. w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej położonej w miejscowości Stary Ochędzyn przekazanej 7 października 2021 r.
Pismem z 15 października 2021 r. Przewodniczący Rady Gminy Sokolniki poinformował, że przy podejmowaniu uchwały wzięto pod uwagę podstawę prawną i charakter uchwały. Droga wewnętrzna, której nadano nazwę nie stanowi drogi publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1376, ze zm.), zwanej dalej "u.d.p.", a tylko w takich przypadkach uchwała o nadaniu nazwy stanowi akt prawa miejscowego.
W ocenie organu nadzoru wskazana uchwała stanowi akt prawa miejscowego. Uchwała w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej zawiera normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, a zatem nosi cechy aktu prawa powszechnie obowiązującego. Nadanie nazwy drodze, zarówno publicznej jak i wewnętrznej, wywołuje skutki dla osób na niej zamieszkałych. Uchwała o nadaniu nazwy konkretnej ulicy, niezależnie czy jest to droga gminna czy wewnętrzna, ma nieograniczony krąg adresatów. Jest zatem uchwałą o charakterze generalnym. Adresatami są wszyscy, którzy muszą posługiwać się tą nazwą i zmieniać adres zamieszkania, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czy też miejsce położenia nieruchomości w dokumentach, rejestrach i ewidencjach urzędowych. Nazwa ulicy jest tym samym elementem realizacji praw i obowiązków publicznych (abstrakcyjny charakter uchwały), a takie prawa i obowiązki muszą mieć podstawę normatywną powszechnie obowiązującą. Przepis art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. stanowi podstawę do podejmowania przez radę gminy uchwał o nadaniu nazwy ulicom. Nadanie nazwy drodze wewnętrznej wywiera skutek na późniejsze ustalanie nazw dróg, w tym dróg posiadających kategorię dróg publicznych. Nazw ulic nie powtarza się na obszarze tej samej miejscowości. Tym samym nazwa drogi wewnętrznej nadana uchwałą rady gminy jest wiążąca zarówno dla organu gminy, który ją wydał, jak również dla mieszkańców danej miejscowości, którzy nie mogą skutecznie wnioskować o nadanie nazwy ulicy, która funkcjonuje w danej miejscowości. Uchwała w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej ma zatem wpływ na nazewnictwo ulic w danej miejscowości, w tym ulic należących do kategorii dróg gminnych, których nazwy nadawane są aktami prawa miejscowego, co oznacza, że winna stanowić akt prawa miejscowego. Zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1461), zwanej dalej "u.o.a.n.", w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się akty prawa miejscowego stanowione przez organ gminy. Akt normatywny, który nie został opublikowany (ogłoszony) zgodnie z obowiązującą procedurą i we właściwym trybie nie może wiązać adresatów utworzonych w nim norm prawnych i nie odnosi skutku prawnego. Brak wykonania obowiązku prawidłowej publikacji aktu prawa miejscowego jest równoznaczny z istotnym naruszeniem prawa. Tym samym uchwała z zakresu prawa miejscowego, która podlega obowiązkowi ogłoszenia, a która nie zostaje przekazana do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, jest w całości nieważna.