Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 stycznia 2022 r., sygn. III SA/Kr 874/21

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Michna Sędziowie WSA Renata Czeluśniak (spr.) WSA Maria Zawadzka po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D. Z. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 29 kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania ekwiwalentu pieniężnego za nadgodziny I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji w zakresie nadgodzin wynikających z przygotowania i rozliczenia służby, II. w pozostałym zakresie skargę oddala, III. zasądza od Komendanta Wojewódzkiego Policji na rzecz skarżącego D. Z. kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 4 stycznia 2021 r. skarżący D. Z. zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji o wypłatę ekwiwalentu pieniężnego za nadgodziny wynikające z przygotowania i rozliczenia służby na stanowisku kierowania KPP w okresie od dnia 9 czerwca 2016 r. do dnia 1 stycznia 2020 r. w ilości 231 nadgodzin oraz nadgodzin wynikających z nieudzielonej przerwy w służbie w okresie od dnia 4 stycznia 2018 r. do dnia 1 stycznia 2020 r. w ilości 205,5 nadgodzin.

Skarżący wyjaśnił, że do dnia 8 czerwca 2016 r. przedłużony czas służby związany z przygotowaniem i rozliczeniem służby był zaliczany i oddawany zgodnie z wpisami w "Rejestrze przedłużonego czasu służby 2016". Po tym czasie zgodnie z uzyskaną informacją "dyżurni mają zakaz wpisywania przedłużonego czasu związanego z przygotowaniem i rozliczeniem służby w rejestrze, bo i tak te godziny nie będą uwzględniane a możecie się narazić na gniew Komendanta i brak premii i macie przychodzić do pracy co najmniej 30 minut wcześniej tak aby pełniący służbę dyżurny mógł się rozliczyć o czasie ".

Skarżący podkreślił, że stanowisko kierowania jest jednoosobowe i przed przyjęciem służby osobiście, trzeba zgodnie z zakresem obowiązków wykonać takie czynności, jak: sprawdzenie szafy z bronią zgodnie z książką wydania broni, ilości wydanych pojazdów i sprzętu zgodnie z książką wydania, zapoznanie się z bieżącymi wydarzeniami oraz sprawdzenie sporządzonej dokumentacji przez patrole, zapoznanie się z telegramami, pobranie broni służbowej itd. Tych czynności nie da się wykonać po objęciu służby już na stanowisku kierowania, ponieważ nie ma na to już czasu z uwagi na bieżącą obsługę zdarzeń, obsługę interesantów, korespondencję radiową z patrolami czy zgłoszenia telefoniczne, a w przypadku pominięcia tych czynności i późniejszych jakichkolwiek braków czy nieprawidłowości narazić się można na odpowiedzialność co najmniej dyscyplinarną. Skarżący podniósł, że w okresie od 9 czerwca 2016 r. do 1 stycznia 2020 r. przepracował zgodnie z grafikami 462 służby 12-godzinne. Uwzględniając zgodnie z § 11 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 września 2020 r. w sprawie czasu służby policjantów, że na każdą służbę jest co najmniej 30 minut na przygotowanie i rozliczenie służby, to daje to 231 nadgodziny, które nie zostały zaliczone i oddane jako czas wolny w ustawowym terminie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00